JUST NU: Allvarliga uppgifter om snus – bryter mot lagen

2023 01 31

Flera bolag bryter mot lagen när de marknadsför snusprodukter genom reklam.

Det konstaterar Konsumentverket, som efter en granskning betonar att det finns “allvarliga brister” i hur tobaksfria nikotinprodukter framställs för potentiella konsumenter.

Bryter mot lagen

En ny lag infördes i somras gällande tobaksfria nikotinprodukter, vilket bland annat inkluderar nikotinsnus – mer känt som vitt snus.

Enligt lagen ska särskild måttfullhet iakttas vid marknadsföring av en sådan produkt – den får med andra ord inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av en tobaksfri nikotinprodukt.

– Men under granskningen som genomfördes i höstas hittade Konsumentverket flera exempel på klara överträdelser av lagen, skriver myndigheten i ett pressmeddelande på tisdagen.

Uppmanar till bruk

Konsumentverket förtydligar vad det är som varit så problematiskt med fynden i granskningen.

– Det har handlat om presentation av bilder, filmer, ljud och ljus, text eller påståenden som till sin utformning går utöver kravet på särskild måttfullhet.

Granskningen har även uppmärksammat att gratisprover och gåvor har präglat marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter.

Någonting som myndigheten menar uppmanar till bruk och inte heller är förenligt med det särskilda måttfullhetskravet.

Riktar sig mot unga

Ytterligare kritik från Konsumentverket riktas mot tobaksbolag för att de i sin reklam vänder sig till barn och ungdomar under 25 år, även det förbjudet.

Enligt myndigheten sker marknadsföringen av produkterna “i stor omfattning” på sociala medier och på ett sätt som riskerar att attrahera unga konsumenter.

– Vi förutsätter nu att berörda bolag ser över sin marknadsföring så att den är förenlig med gällande rätt, säger Astrid Hjertaker, jurist vid Konsumentverket, till myndighetens hemsida.

Kan drabbas av åtgärder

Konsumentverket hotar även med att de utpekade bolagen kan drabbas av åtgärder om de inte skärper till sig.

– Om vi upptäcker att det inte har skett några förbättringar kan det leda till enskilda tillsynsärenden, säger Astrid Hjertaket.

Nya snusregler efter nyår

Vid årsskiftet infördes ytterligare regler gällande tobaksfritt nikotinsnus.

Det handlade då bland annat om nya regler för produktkontroll, vilket kortfattat innebär att tillverkare, importörer och distributörer måste ha ett system för att kunna samla in information om misstänkta skadliga effekter som produkterna riskerar att ha på människors hälsa.

Läs mer om de nya snusreglerna för 2023 genom att klicka här.

Foto: Swedish Match

Text: Redaktionen


Stort larm om vanlig router – många svenskar har den

2025 01 23

En av de mest populära routrarna på marknaden är föremål för stor oro.

Det är routrarna av märket TP-Link som under vintern dragit uppmärksamheten till sig.

Nyligen gick myndigheter i USA ut med att man överväger ett totalförbud mot produkterna, som även finns i mängder av svenskars hem.

Routrarna kallas till och med för ett “nationellt säkerhetsproblem” på grund av upprepade kopplingar till kinesiska cyberattacker, rapporterar ansedda Wall Street Journal.

Skäl till oro i Sverige

Specifikt befarar dessutom USA att TP-Link-routrarna – som är den mest sålda routern på Amazon – kommer att användas mot västerländska mål.

Av den anledningen finns det skäl till oro även här i Sverige och Europa och alla andra västländer där de populära produkterna säljs.

Det konstaterar säkerhetsföretaget CSIS medgrundare och it-säkerhetsexperten Peter Kruse från Danmark, där problemet också uppmärksammats de senaste veckorna.

– Med många produkter i den låga prisklassen är säkerheten inte särskilt högt prioriterad. Kort sagt, du får vad du betalar för, säger han till TV2.

Microsoft bekräftar

Techjätten Microsoft har redan bekräftat att en kinesisk hackerenhet har lanserat “separata cyberattacker” via tusentals routrar från TP-Link.

Viktigt i sammanhanget är dock att det kinesiska företaget inte själva anklagas för att hota cybersäkerheten – kritiken går ut på att de inte gör tillräckligt för att förebygga att andra hotar det.

– Det har konstaterats över tid att TP-Link är en produkt som innehåller många sårbarheter jämfört med andra produkter, och det finns en oro för att det kan resultera i en supply chain-attack, säger Peter Kruse och syftar på it-attacker mot organisationers eller företags leveranskedjor.

Uppmaningen till vanligt folk

Enligt experten finns det sannolikt en rädsla att den kinesiska regeringen ska kräva eller redan har krävt tillgång till TP-Links routrar.

Liknande oro låg bakom att flera länder 2019 började betrakta den kinesiska mobiljätten Huawei som ett säkerhetshot.

Larmet innebär dock inte att du per automatik behöver oroa dig för att bankuppgifter eller liknande ska hackas om du har en TP-Link-router i bostaden.

Däremot ska man fundera på vilken router man köper – för att undvika att bidra till exempelvis en större cyberattack mot kritisk infrastruktur.

Uppmaningen gäller även andra lågprisroutrar.

Vi ska vara försiktiga så att vi inte stirrar oss blinda på en produkt. Det finns många produkter i denna prisklass där säkerheten är dålig, säger Peter Kruse till TV2.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 23

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen