Bokade sommarresa – chocksumma drogs från kontot
2023 06 30
Det råder resfeber hos svenska folket.
Efter flera år av pandemi är ressuget på topp.
Aldrig förr har efterfrågan på solsemester varit så hög bland svenska barnfamiljer som det är just nu, menar exempelvis resebyrån Apollo.
– Många fick lägga sina resplaner på hyllan under pandemin, så årets sommar kommer bli ett efterlängtat utlandsäventyr för många svenska familjer, bekräftar Apollos pressansvarig Martina Krantz i ett pressmeddelande.
82 000 kronor försvann
En som såg chansen att äntligen ge sig ut för resa igen var Ann-Sofie Nilsson från Göteborg.
I våras bokade hon därför en resa till Thailand för sex personer.
Men någonting gick fel i samband med bokningen, rapporterar SVT Väst.
Och när hon tittade på sitt bankkonto någon vecka senare fick hon en total chock.
82 000 kronor hade felaktigt försvunnit.
– Jag fick fullständig panik. Men det var söndag och jag kunde inte få tag på någon på Sembo, berättar Ann-Sofie för tv-kanalen.
Betalningen "medgavs inte"
Sembo var den reseförmedlare hon använt sig av för att boka resan.
I samband med bokningen dök felmeddelande upp som informerade om att betalningen inte medgavs.
Hon provade därför flera gånger med olika e-postadresser och olika betalmetoder, och efter tredje gången gillt gick betalningen igenom.
Vägrade betala tillbaka
Men när Ann-Sofie väl fick tag på Sembo vägrade de betala tillbaka pengarna, om hon själv inte betalade en avgift på 13 000 kronor plus flygskatt.
Reseförmedlaren kunde nämligen inte hitta några tekniska problem och hävdade att Ann-Sofie godkänt två betalningar.
Man hävdar att det inte upptäckts några tekniska fel och att kunden godkänt betalningarna.
Ändrade sig
Det är först när SVT börjar ställa frågor som Sembo sedan ändrar sig. Man hittar en “logg” som bekräftar Ann-Sofies tekniska problem.
Efter det backar reseförmedlaren och meddelar att man kommer betala tillbaka vartenda öre.
– Det är inte rimligt att kunden ska stå för det här, säger Andreas Elmgren som är operativ chef för Sembo, till tv-kanalen.
Blir lurade
Under våren har flera andra klagomål på resebyråer fått uppmärksamhet i medierna.
Det har bland annat handlat om att man blivit lurade på pengar. Ett företag som nämnts är Travellink.
En kund betalade exempelvis 5 000 kronor för en resa men fick ingen bekräftelse och hamnade inte heller på flygbolagets passagerarlista, rapporterade Göteborgs-Posten i maj.
LÄS MER: Svenskar som bokar utlandssemester blir lurade
Foto: A. Ahmed
Text: Redaktionen