Är ett av världens största företag – har Sveriges mest missnöjda kunder

2024 02 20

Klagomålen bland svenska konsumenter rasar in mot företag inom resebranschen.

Det står klart efter att konsumenttidningen Råd & Rön uppdaterat den, för företagen, ökända “Svarta listan” med de bolag som väcker mest missnöje bland sina kunder.

Skyldiga två miljoner

Även om det är ett företag inom resebranschen som samlat på sig flest anmälningar är det bilbranschen som dominerar det totala antalet ärenden och företag.

– Vanligast är att kunden köpt en begagnad bil som haft ett dolt fel vid köpet och som företaget inte velat åtgärda, framhåller Råd & Rön.

Hela 56 ärenden är kopplat till just sådana problem – medan sex stycken gäller upprörda kunder som lämnat in bilen för reparation.

Bilföretagens totala skuld till sina kunder uppgår till hisnande två miljoner kronor – baserat på vad Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar bolagen att betala.

Ett av världens största

Men det är alltså inom resebranschen som företaget med flest anmälningar hittas.

Och det är ett etablerat namn som toppar svarta listan. 

Lågprisflygbolaget Ryanair, ett av världens mest framgångsrika företag, hamnar tillsammans med det ungerska flygbolaget Wizz Air högst upp.

Båda flygbolagen har för närvarande nio stycken ärenden hos ARN. Totalt står resebranschen och reguljärflygningen för 41 av de totalt 212 företagen på den osmickrande listan.

– Företagen har i 18 ärenden valt att strunta i EU:s regler om kompensation för inställda eller försenade flygningar, understryker Jonas Ryberg från Råd & Rön i organisationens utskick.

Svenskt företag

Ett uppmärksammat svenskt företag på listan är också fastighetsjätten Riksbyggen som trotsat ARN:s rekommendation om att betala tillbaka 5 500 kronor till en konsument för en fuktskadad badrumskommod.

– Vi har varit tydliga med hur möbeln ska skötas för att undvika den här typen av skador, framhåller Riksbyggen själva i en kommentar till TV4.

Ett oacceptabelt svar, enligt Råd & Rön, eftersom ARN inte höll med.

 Som konsument ska man kunna lita på att om man driver en tvist vidare till reklamationsnämnden, och faktiskt får rätt, så ska det beslutet också följas, säger tidningens chefredaktör Daniel Kjellberg till tv-kanalen.

Svarta listan: topp 5

Företagen med flest ärenden:

  1. Ryanair, Irland (9)
  2. Wizz Air, Ungern (9)
  3. Bravofly SA, Schweiz (7)
  4. MR Motor, Sverige AB (4)
  5. Save Energy, Sverige AB (4)

Branscherna med flest ärenden:

  1. Motorbranschen (74)
  2. Hantverkarbranschen (65)
  3. Resebranschen (41)

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

LÄS MER: “Sveriges sämsta elbolag” – har över två miljoner kunder

LÄS MER: “Landets värsta företag” fastställt – Sveriges kunder överens

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen