Är ett av världens största företag – har Sveriges mest missnöjda kunder

2024 02 20

Klagomålen bland svenska konsumenter rasar in mot företag inom resebranschen.

Det står klart efter att konsumenttidningen Råd & Rön uppdaterat den, för företagen, ökända “Svarta listan” med de bolag som väcker mest missnöje bland sina kunder.

Skyldiga två miljoner

Även om det är ett företag inom resebranschen som samlat på sig flest anmälningar är det bilbranschen som dominerar det totala antalet ärenden och företag.

– Vanligast är att kunden köpt en begagnad bil som haft ett dolt fel vid köpet och som företaget inte velat åtgärda, framhåller Råd & Rön.

Hela 56 ärenden är kopplat till just sådana problem – medan sex stycken gäller upprörda kunder som lämnat in bilen för reparation.

Bilföretagens totala skuld till sina kunder uppgår till hisnande två miljoner kronor – baserat på vad Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar bolagen att betala.

Ett av världens största

Men det är alltså inom resebranschen som företaget med flest anmälningar hittas.

Och det är ett etablerat namn som toppar svarta listan. 

Lågprisflygbolaget Ryanair, ett av världens mest framgångsrika företag, hamnar tillsammans med det ungerska flygbolaget Wizz Air högst upp.

Båda flygbolagen har för närvarande nio stycken ärenden hos ARN. Totalt står resebranschen och reguljärflygningen för 41 av de totalt 212 företagen på den osmickrande listan.

– Företagen har i 18 ärenden valt att strunta i EU:s regler om kompensation för inställda eller försenade flygningar, understryker Jonas Ryberg från Råd & Rön i organisationens utskick.

Svenskt företag

Ett uppmärksammat svenskt företag på listan är också fastighetsjätten Riksbyggen som trotsat ARN:s rekommendation om att betala tillbaka 5 500 kronor till en konsument för en fuktskadad badrumskommod.

– Vi har varit tydliga med hur möbeln ska skötas för att undvika den här typen av skador, framhåller Riksbyggen själva i en kommentar till TV4.

Ett oacceptabelt svar, enligt Råd & Rön, eftersom ARN inte höll med.

 Som konsument ska man kunna lita på att om man driver en tvist vidare till reklamationsnämnden, och faktiskt får rätt, så ska det beslutet också följas, säger tidningens chefredaktör Daniel Kjellberg till tv-kanalen.

Svarta listan: topp 5

Företagen med flest ärenden:

  1. Ryanair, Irland (9)
  2. Wizz Air, Ungern (9)
  3. Bravofly SA, Schweiz (7)
  4. MR Motor, Sverige AB (4)
  5. Save Energy, Sverige AB (4)

Branscherna med flest ärenden:

  1. Motorbranschen (74)
  2. Hantverkarbranschen (65)
  3. Resebranschen (41)

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

LÄS MER: “Sveriges sämsta elbolag” – har över två miljoner kunder

LÄS MER: “Landets värsta företag” fastställt – Sveriges kunder överens

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Kina har gjort enorm upptäckt: ”Det här förändrar allt”

2025 02 06

Kina kontroller i dag tillgången till många sällsynta jordartsmetaller som är direkt avgörande för den gröna omställningen.

Metallerna är en extremt viktig resurs världen över eftersom de används i modern teknik – bland annat för att tillverka elbilar, vindturbiner och elektronik.

Efterfrågan på sällsynta jordartsmetaller väntas öka dramatiskt de kommande åren när stora delar av världen ställer om.

I dag dominerar Kina den globala marknaden helt och hållet, vilket diktaturen utnyttjar för att sätta press på övriga världen.

Maria Sunér är vd på Svemin – branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige.

Hon varnar för Kinas dominans.

– Kina använder de kritiska mineralerna som ett maktmedel, vilket är lite skrämmande, säger Sunér till Tidningen Näringslivet.

–Det går att likna vid Europas beroende av Ryssland när det gäller fossila bränslen.

Enorm upptäckt i Kina: ”Förändrar allt”

Många aktörer, inklusive EU och USA, arbetar hårt för att bryta den kinesiska dominansen på den viktiga marknaden.

Nu kommer dock uppgifter som indikerar att Kina stärker sin position ytterligare.  

En massiv upptäckt av sällsynta jordartsmetaller har gjorts i sydvästra Kina, rapporterar Newsweek.

– Upptäckten kommer stärka landets järngrepp om denna strategiskt viktiga resurs och underblåsa dess högteknologiska ambitioner, skriver tidskriften.

Statliga medier i Kina rapporterar att det rör sig om den "största upptäckten någonsin”. Totalt beräknas platsen innehålla 470 000 ton sällsynta jordartsmetaller.

– Det här förändrar allt, säger Li Wei, forskare vid Kinas geologiska institut.

– Kina är nu ännu bättre positionerat för att kontrollera det globala utbudet och möta den skyhöga efterfrågan.

Fakta: Sällsynta jordartsmetaller

- Sällsynta jordartsmetaller är en grupp bestående av 17 metalliska grundämnen, av vilka flera besitter speciella konduktiva (förmåga att leda elektricitet och värme) och magnetiska egenskaper. Fyra av dessa – praseodym, dysprosium, terbium och neodym – anses särskilt viktiga.

- Namnet till trots är metallerna inte ”sällsynta”, utan ungefär lika vanligt förekommande i jordskorpan som exempelvis bly och tenn. Vad som däremot i någon mån är ”sällsynt” är fyndigheter med låga uranhalter där de ekonomiskt viktigaste metallerna finns i tillräckligt hög koncentration för att det ska vara lönsamt att bryta dem.

- Experter bedömer trots detta att de ekonomiskt lönsamma fyndigheterna kan möta världens behov i över hundra år. Det är alltså inte bristen på fyndigheter som oroar, utan snarare Kinas kontroll över värdekedjan.

Källa: Utrikespolitiska institutet

Foto: President of Russia Office resp A. Luengo

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen