Bekräftat: “Sveriges sämsta elbolag” – har över två miljoner kunder

2023 11 21

Kundnöjdheten i energibranschen är körd i botten.

Förtroendet för branschen är det sämsta på 15 år, visar en ny rapport från Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Negativ trend

Företaget har undersökt belåtenheten både bland Sveriges privat- och företagskunder inom elhandel, elnät och fjärrvärme.

Totalt landar nöjdhetens indexssiffra på 62,2 – vilket är precis över gränsen för att ett företag överhuvudtaget ska kunna motivera sina kunder att stanna kvar.

– Branschen är inne i en negativ trend och har inte klarat av de ändrade kundkrav som är ett resultat av de senaste årens kriser, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Värst bland fjärrvärmekunder

Mest påtagligt är missnöjet inom fjärrvärmesegmenetet.

Det är historiskt den del som hållit uppe nöjdheten för hela branschen – men nu är det tvärtom.

Belåtenheten rasar bland privatkunder som framför allt pekar på ett minskat prisvärde, vilket sannolikt kan kopplas till de chockhöjningar på fjärrvärme som aviserats på flera håll i landet.

Flera bolag kommer att höja sina priser med uppemot 30 procent.

– Det är ju en chock. 33 procent på ett enda år, det är en orimlig höjning, sade exempelvis fastighetsägaren Dan Edlund till Sveriges Radio i september.

Turbulensen kvar

Årets branschstudie har varit något lugnare än den från fjolåret, som präglades av politiska löften, hot om elbrist, skyhöga elräkningar och nedringda kundtjänster.

Men förra årets turbulens har inte runnit av kunderna.

– Prisfrågorna finns på agendan även i år liksom trenden att man som kund vill kunna påverka sin förbrukning och själv bidra till sin energiförsörjning, säger Johan Parmler.

Det kundintresset har dock inte branschen lyckats omfamna.

– Att fånga det ökade intresset och det engagemang som kunderna visar är ett förbättringsområde och en outnyttjad affärsmöjlighet.

Bästa och sämsta elbolaget

Högst rankat av Sveriges privatkunder är GodEl med sina drygt 130 000 kunder. Tvåa på listan ligger Tibber.

Dessa bolag är de enda som når över 75 på kvalitetsindexet – vilket tyder på en stark relation mellan företag och kund.

I botten hamnar energijätten Fortum med två miljoner kunder.

Elbolaget, som beskriver sig som “Nordens största elhandelsbolag”, är det enda på listan som får under 60 i privatkundernas kundnöjdhet.

Hela listan

Här är hela listan över de bästa och sämsta elbolagen enligt Sveriges privatkunder.

Skalan mäts mellan 0-100. Under 60 innebär stora svårigheter att motivera kunderna att stanna kvar, medan över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

  1. GodEl (77,6)
  2. Tibber (75,3)
  3. Skellefteå Kraft (73,2)
  4. Trollhättan Energi (72,3
  5. Telge Energi (69,7)
  6. Borås Elhandel (69,6)
  7. Övriga (68,8)
  8. Göteborg Energi (68,6)
  9. Jämtkraft (68,6)
  10. Dalakraft (67,9)
  11. Enkla Elbolaget (67,8)
  12. Branschen (64,2)
  13. Göta Energi (63,9)
  14. Oskarshamns Energi (63,6)
  15. Vattenfall (63,1)
  16. E.ON (61,8)
  17. Fortum (58,3)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Flera populära chokladsorter stoppas

2024 12 07

Flera omtyckta sorters choklad stoppas från försäljning.

Det handlar bland annat om chokladkakor från Marabou, som med sina klassiska gula omslag är Sveriges kanske mest populära chokladkakor.

Nu tvingas ägaren Mondelez International stoppa och återkalla en av de mest omtyckta Marabouchokladerna.

Populär smak återkallas

Det handlar om Marabou Apelsinkrokant 200 gram.

Chokladkakor av den sorten, med vissa bestämda batchnummer och bäst före-datum, återkallas.

– Mondelēz har utrett ärendet och anledningen till återkallelsen är att ett mindre antal förpackningar av produkten kan innehålla gummi till följd av ett maskinproblem på tillverkningslinjen i fabriken, uppger företaget i ett uttalande.

Återkallandet avser Marabou Apelsinkrokant 200 g med batchnummer OUV0243321 och bäst före-datum 14.06.2025.

Uppmaning till konsumenter

Återkallelsen sker av säkerhetsskäl, enligt företaget.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella besvär.

Nu uppmanas konsumenter som redan har köpt den aktuella produkten att returnera den.

– Konsumenter som har köpt Marabou Apelsinkrokant 200g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst, meddelar företaget.

Kritik – på grund av Rysslandkoppling

Inga andra produkter påverkas av Marabous återkallelse.

Marabou är ett mycket populärt chokladmärke, men på senare tid har ägaren Mondelēz fått kritik för att företaget väljer att ha kvar sin verksamhet i Ryssland trots Putins invasion av Ukraina.

Företaget har försvaret sig med att säga att aktieägarna inte trycker på för att företaget ska lämna Ryssland.

– Nähäpp, då är det tydligen upp till oss konsumenter att fortsätta säga ifrån, och hitta alternativ till Aladdin och andra Marabouprodukter, skrev DN:s ledarskribent Erik Helmerson i en kritisk artikel tidigare i veckan.

Lidl återkallar chokladkalender

Marabou är inte det enda företaget som har tvingats återkalla en chokladprodukt på fredagen.

I eftermiddags meddelade Lidl att man återkallar sin chokladkalender på grund av smakavvikelser.

Det rör sig om en chokladkalender med tre olika motiv som återkallas för att den inte lever upp till Lidls kvalitetskrav, enligt företaget.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att inte konsumera produkten, utan i stället returnera den till närmaste Lidl-butik, meddelar företaget.

– Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i Lidl Sveriges butiker, tillägger man.

Återkallelsen gäller chokladkalendrar med förpackningsstorlek 75g från leverantören Millano sp.z o.o.S.K.A. Den avser alla chokladkalendrar oavsett bäst före-datum.

Foto: Tetiana Bykovets

Text: Redaktionen


Natoland inleder jätteprojekt i Ukraina – slår till mot Ryssland

2024 12 07

Natolandet Estland inleder ett nytt stort projekt i Ukraina.

Från och med nästa år kommer det estniska säkerhetsföretaget Frankenburg Technologies börja testa sina luftvärnsrobotar i Ukraina.

– Tekniken är lovande och vi kommer att börja testa den i Ukraina under det nya året, säger Kusti Salm, vd för Frankenburg Technologies och Estlands tidigare försvarsminister, till public service-kanalen ERR.

Salm bekräftar att Estland och Ukraina har tecknat ett avtal.

– Vårt mål är att hjälpa Ukraina att vinna detta krig. För att göra detta erbjuder vi testskjutningar av en ny lågkostnadsrobot. Roboten kan användas för att skjuta ner inkommande projektiler, främst obemannade flygfarkoster (drönare).

Massproduktion

Vd:n lovordar det nya vapnet och berättar att Frankenburg Technologies har stora planer för luftvärnsroboten.

– Vi vill utveckla ett robotsystem som är tio gånger billigare jämfört med systemen i dag och som har en produktionskapacitet som är hundra gånger större. Vi siktar på att producera kvantiteter som vida överstiger nuvarande industrikapacitet.

Det estniska företaget planerar initialt att producera dussintals robotar per vecka. Under 2025 kommer siffran att öka till flera hundra robotar per vecka.

Frankenburg Mark 1

Luftvärnsroboten som ska testas i Ukraina går under namnet ”Frankenburg Mark 1”. Den har kapacitet att träffa mål som befinner sig två kilometer upp i luften.

Ukraina är i stort behov av att stärka sitt luftförsvar.

Under hösten har flyglarmen tjutit var och varannan dag i landet. 

I november uppgav president Volodymyr Zelenskyj att Ryssland avfyrat 800 flygbomber, 460 drönare och 20 robotar inom loppet av en vecka.

– Ukraina behöver mer luftförsvar. Vi arbetar med denna fråga tillsammans med våra partners, sade presidenten.

LÄS MER HÄR:

Fartyg med vapen har gått på grund – på väg till Natojätte

Arkivfoto: Nato

Text: Redaktionen