Är ett av världens största företag – har Sveriges mest missnöjda kunder
2024 02 20
Klagomålen bland svenska konsumenter rasar in mot företag inom resebranschen.
Det står klart efter att konsumenttidningen Råd & Rön uppdaterat den, för företagen, ökända “Svarta listan” med de bolag som väcker mest missnöje bland sina kunder.
Skyldiga två miljoner
Även om det är ett företag inom resebranschen som samlat på sig flest anmälningar är det bilbranschen som dominerar det totala antalet ärenden och företag.
– Vanligast är att kunden köpt en begagnad bil som haft ett dolt fel vid köpet och som företaget inte velat åtgärda, framhåller Råd & Rön.
Hela 56 ärenden är kopplat till just sådana problem – medan sex stycken gäller upprörda kunder som lämnat in bilen för reparation.
Bilföretagens totala skuld till sina kunder uppgår till hisnande två miljoner kronor – baserat på vad Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar bolagen att betala.
Ett av världens största
Men det är alltså inom resebranschen som företaget med flest anmälningar hittas.
Och det är ett etablerat namn som toppar svarta listan.
Lågprisflygbolaget Ryanair, ett av världens mest framgångsrika företag, hamnar tillsammans med det ungerska flygbolaget Wizz Air högst upp.
Båda flygbolagen har för närvarande nio stycken ärenden hos ARN. Totalt står resebranschen och reguljärflygningen för 41 av de totalt 212 företagen på den osmickrande listan.
– Företagen har i 18 ärenden valt att strunta i EU:s regler om kompensation för inställda eller försenade flygningar, understryker Jonas Ryberg från Råd & Rön i organisationens utskick.
Svenskt företag
Ett uppmärksammat svenskt företag på listan är också fastighetsjätten Riksbyggen som trotsat ARN:s rekommendation om att betala tillbaka 5 500 kronor till en konsument för en fuktskadad badrumskommod.
– Vi har varit tydliga med hur möbeln ska skötas för att undvika den här typen av skador, framhåller Riksbyggen själva i en kommentar till TV4.
Ett oacceptabelt svar, enligt Råd & Rön, eftersom ARN inte höll med.
Som konsument ska man kunna lita på att om man driver en tvist vidare till reklamationsnämnden, och faktiskt får rätt, så ska det beslutet också följas, säger tidningens chefredaktör Daniel Kjellberg till tv-kanalen.
Svarta listan: topp 5
Företagen med flest ärenden:
- Ryanair, Irland (9)
- Wizz Air, Ungern (9)
- Bravofly SA, Schweiz (7)
- MR Motor, Sverige AB (4)
- Save Energy, Sverige AB (4)
Branscherna med flest ärenden:
- Motorbranschen (74)
- Hantverkarbranschen (65)
- Resebranschen (41)
LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande
LÄS MER: “Sveriges sämsta elbolag” – har över två miljoner kunder
LÄS MER: “Landets värsta företag” fastställt – Sveriges kunder överens
Foto: Kronofogden
Text: Redaktionen