Så tycker Jimmie Åkesson (SD) om utvecklingen i Ungern

2021 09 10

– Ungern är ett land som är på väg i fel riktning.

Innan du läser vidare följer här tips på andra texter på denna sida i samma ämne:

SD kritiseras – Enda parti som inte röstade mot Orbans nya lag

Totalsågar SD – Och riktar hård kritik mot de som samarbetar med partiet

Toppolitiker sågar SD och betonar att partiets svans förgiftar sociala medier

Det är viktigt att föra fram båda sidor i politiken och ge möjlighet till kritik såväl som att ge möjlighet till den som kritiseras att ge svar. Därför är det självklart att publicera både de tre länkade texterna ovan såväl som denna text där SD ger svar. 

Det säger SD:s partiledare Jimmie Åkesson till Expressen i kväll. I en längre intervju lyfter tidningen bland annat upp frågan om Ungern – ett land som Sverigedemokraterna ofta anklagas för att vara förtjusta i, inte minst i sociala medier.

Tar kraftigt avstånd

Expressen framhåller att före detta tunga namn inom Sverigedemokraterna har flyttat till Ungern och att partiföreträdare inklusive han själv tonat ned varningar om Orbanregimens auktoritära utvecklingen, skriver tidningen.

Men SD-ledaren tar ikväll kraftigt avstånd från Ungern.

På väg i fel riktning

– Ganska oroväckande, säger Jimmie (SD) om utvecklingen i Ungern.

– Ungern är ett land som är på väg i fel riktning när det gäller inte minst den demokratiska utvecklingen, enligt vissa demokratiindex är Ungern inte längre att betrakta som en fullskalig demokrati. Om jag får tillfälle att träffa ungerska politiker så är det framför allt demokrati jag vill prata med dem om, säger Jimmie till Expressen.

Möjligen Danmark

SD-ledaren framhåller att partiet inte har utnämnt något annat land som förebild för SD överhuvudtaget. Däremot passar han på att lyfta fram att det finns ett till Sverige närliggande land som han indikerar ligger före Sverige på vissa områden.

– Vi har aldrig uttalat att något annat land är en förebild för oss, mer än möjligen Danmark i vissa avseenden, säger Jimmie till tidningen.

ANALYS

SD får titt som tätt höra att partiet ser upp till Ungern men nu markerar partiledaren själv tydligt emot Ungerns icke-demokratiska utveckling. Jimmies uttalande torde uppskattas av bland annat Moderaterna och KD som tidigare i år tydligt kritiserat Ungern.

Ungerns negativa utveckling

Ungern har i en serie lagar försvårat för media, diskriminerat mot HBTQ-personer och ställt till med en rad reformer som försämrats landets demokrati enligt oberoende bedömare. Ungern är det enda EU-landet som inte längre klassas som en fullskalig demokrati av den välansedda institutionen Freedom House.

INFO

Denna sida lyfter fram plus och minus om alla partier. Här är några exempel där SD får kritik från olika håll på denna sida:

SD kritiseras – Enda parti som inte röstade mot Orbans nya lag

Totalsågar SD – Och riktar hård kritik mot de som samarbetar med partiet

Toppolitiker sågar SD och betonar att partiets svans förgiftar sociala medier

Foto: Jimmie Åkesson, FB


Anmäl alla du ser – samtliga bilister i Sverige uppmanas

2025 04 28

En särskild uppmaning gäller i trafiken från och med 1 maj.

Anmäl alla dåliga vägar du ser.

Så lyder instruktionen från Riksförbundet M Sverige till landets bilister.

Det är dags för Nationella Potthålsveckan, som varar mellan 1 och 7 maj, då omfattande krafttag görs för att förbättra vägarna i hela Sverige.

– Vi uppmuntrar alla att ta sig tiden att göra en anmälan under potthålsveckan. Även om det kan kännas som att inget händer är detta ett viktigt verktyg, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige, i ett uttalande på måndagen.

En anmälan ska ofta gå till antingen Trafikverket eller kommunen.

Blivit vardag

Branschorganisationen understryker att mer än var fjärde statlig väg bedöms vara i dåligt skick.

Pottenhålen är en av anledningarna.

– Det är inte konstigt att potthål och vägskador blivit vardag för många människor. Men så måste det inte vara. Med potthålsveckan hoppas vi att bryta uppgivenheten, säger Jacbo Sidenvall.

Och enligt M Sverige är förutsättningarna att bli av med besvären bättre än på länge.

– Det handlar om att hjälpas åt för att lyfta vägnätet till en bra standard. Med Trafikverkets nya uppdrag finns goda förutsättningar för att skadorna åtgärdas snabbare.

Stor olycksrisk

Det finns flera risker med potthål på vägarna.

Risken för olyckor ökar när kontakt mellan asfalt och däck avbryts. Dessutom är själva undanmanövreringen när bilförare försöker styra förbi hålen ett moment som också höjer risken för olyckor.

– Vägskador tar också uppmärksamheten från trafiksituationen. Den ständiga avläsningen av omgivningarna som är så viktig för säker körning bryts när vägbanan inte håller måttet, säger Jacob Sidenvall.

– Dessutom blir man dåsig av att köra på ojämna och högljudda vägar.

Löftet: vägarna ska bli bättre

Regeringen gick i höstas fram med ett ökat anslag för vägar. Det inkluderar bland annat ett underhåll som ska möjliggöra att laga och förebygga potthål.

Förra månaden gick infrastrukturplaneringen in i en ny fas när Trafikverket fick uppdraget att föreslå en övergripande nationell plan för perioden 2026-20237.

Transportsystemet ska vara robust och effektivt och varje trafikslags fördelar ska utnyttjas på bästa sätt. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen


Nytt krav i besiktningen på gång – gäller alla bilar över tio år

2025 04 30

EU förbereder en “omfattande översyn av EU:s regler för trafiksäkerheten”.

Alldeles för många äldre fordon är inblandade i olyckor, dödsfall och skador.

Det anser EU-kommissionen som nu går fram med en rad förslag för att förbättra säkerheten i trafiken inom hela unionen, därmed också Sverige.

– De nya reglerna kommer att ta hänsyn till den växande närvaron av elfordon och anpassa sig till ny teknik, framhåller kommissionen i ett uttalande.

Ska besiktigas varje år

Förändringarna bedöms kunna rädda drygt 7 000 liv och förhindra omkring 65 000 allvarliga skador.

Bland de nya reglerna finns bland annat ett krav om att alla personbilar över tio år ska besiktigas varje år.

Idag gäller var fjortonde månad för bilar äldre än fem år i Sverige.

– De föreslagna ändringarna återspeglar EU:s engagemang för säker och hållbar rörlighet samtidigt som fri rörlighet för människor och varor säkerställs, understryker EU.

LÄS MER: Ändrat krav i besiktningen – nytt för i år

Ska upptäcka fusk

EU föreslår också krav på bättre kontroller av bilens assistanssystem, att det ska bli lättare att besiktiga bilen utomlands om man för tillfället bor i ett annat EU-land samt hårdare kontroll av mätarställningen för att upptäcka fusk.

Det sistnämnda problemet handlar om att mätarställningen “rullas” tillbaka för att det ska framstå som att fordonet har kört mindre än vad som är fallet.

– För att bekämpa detta bedrägeri krävs uppdaterade regler, konstaterar EU.

Förslaget går ut på att registrera bilarnas mätarställning i en databas vid såväl besiktning som service eller reparation.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo – anställda kommer förlora jobbet

Transportstyrelsen ska granska

Redan i slutet av förra året talades det om att nya besiktningsregler i förhållande till bilens ålder var på gång. Det handlade då om att ta bort regeln som innebär att fordon äldre än 50 år i vissa fall kan befrias från besiktning.

Just den diskussionen har dock inget med EU:s nuvarande förslag att göra.

Transportstyrelsen har ännu inte tagit ställning till kommissionens utkast på nya regler.

Vi har inte hunnit titta på förslaget mer ingående ännu men om direktivet ändras är det naturligtvis tänkbart att även svensk reglering ska ändras, säger Anders Gunneriusson som är utredare på myndigheten till Vi Bilägare.

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen