Natoland ställer mycket känsligt ultimatum

2023 05 17

Inget mer stöd till Ukraina och inga fler sanktioner mot Ryssland.

Så lyder hotet från Nato- och EU-medlemmen Ungern om man inte får som man vill.

– Det är rimligt att säga att vi har fått nog, säger landets utrikesminister Peter Szijjarto enligt nyhetsbyrån Reuters.

Ställer krav på Ukraina

Ungern säger sig vara villiga att blockera det stöd till Ukraina på 500 miljoner euro som EU har lagt fram på bordet.

Ett stöd som är avsett för militära ändamål för att slå tillbaka mot de ryska ockupanterna.

Man kommer också att sätta käppar i hjulet för ytterligare sanktioner mot Ryssland.

Allt det kommer att ske enligt den ungerska ministern – om inte Ukraina går med på Ungerns krav.

Måste ta bort från lista

Det Ungern kräver att Ukraina ska göra är att ta bort banken OTP från en mycket skamfull lista – den över krigssponsorer som fortsätter att göra affärer i Ryssland.

Banken i fråga är den största långivaren i Ungern.

– Jag vill klargöra att så länge som Ukraina håller OTP på sin lista över internationella kriggssponsorer kan vi inte stödja beslut som kräver nya ekonomiska och finansiella uppoffringar från EU och dess medlemsländer, säger Peter Szijjarto enligt Reuters.

– Detsamma gäller sanktioner.

Putins närmaste partner i EU

Ungern beskrivs ofta som Vladimir Putins närmaste partner i EU.

Även efter invasionen av Ukraina har relationerna varit misstänksamt nära.

Landets premiärminister Viktor Orbán har dragit sig från att vilja stödja unionens kraftiga markeringar mot Ryssland och har till skillnad från EU:s övriga medlemsländer inte skickat vapen till Ukraina.

– Han har också uppmanat EU att överväga att minska finansieringen till Kyiv, vilket kritiker har sagt ligger nära till hands med att driva på för kapitulation inför Moskvas aggression, framhåller Reuters.

Uppgifter: ville bomba oljeledning till Ungern

Enligt uppgifter från tidigare i veckan ska Ukrainas president Volodymyr Zelensky, bakom kulisserna, ha varit kraftigt irriterad på Ungerns beteende sedan invasionen.

Läckta dokument hävdar att den ukrainska ledaren till och med tidigare i år ska ha föreslagit att bomba en rysk pipeline som förser Ungern med olja, uppger Washington Post.

USA har inte dementerat uppgifterna. Ukraina har däremot förnekat att man har eller har haft några planer på att attackera Ryssland på fiendens eget territorium.

LÄS MER: Uppgifter: Helt ny attackplan – skulle slå mot Natoland

LÄS MER: Ukraina slår larm – är inte redo

Foto: Nato

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen