6 november 2025

JUST NU: Skarp varning angående prissänkningar

2023 03 27

Förra veckan sänkte Lidl priserna på över hundra varor.

I dag, måndag, följde Ica och Coop med liknande exempel.

Ica planerar att sänka priserna på över 300 varor och Coop kommer att sänka priserna på färska grönsaker och frukt.

Ett välkommet besked för svenska hushåll.

beskrev finansminister Elisabeth Svantesson (M) dagens besked från matjättarna.

Men än så länge är det för tidigt att ropa hej.

Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, manar till fortsatt vaksamhet. Hur mycket billigare matkassen blir återstår att se.

–  Med Coop är det svårt att säga vad resultatet blir, eftersom priserna på frukt och grönt ändras två gånger i veckan. Icas prissänkning blir intressant att följa. Vi får se hur det blir när det genomförs ute i butikerna, jag hoppas de skyltar upp sänkningarna ordentligt, säger han till Aftonbladet.

Flera tusen artiklar

Ulf Mazur påpekar att Ica har runt 8 000 artiklar i de små butikerna och mellan 15 000 och 20 000 i de stora. Prissänkningarna, som rör drygt 300 varor, gäller därmed en liten del av sortimentet.

– Väljer de rätt artiklar så ger det effekt. De som har ont om pengar måste ju ha råd med mat, så är det bara. Man ska inte behöva byta till Matmissionen. Det räcker till exempel om en typ av flingor prissänks, för då finns ett alternativ. Jag hoppas att butikerna förstår det här, säger han till Aftonbladet.

”Ingen reell effekt”

Emma Hernell, vd för konsultföretaget HUI som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, varnar för att matjättarnas prissänkningar kan liknas vid en PR-kupp.

– Hundra matvaror i en butik med kanske 10 000 artiklar är inte jättemycket. Det är kampanjmässigt och kanske inte ger en reell effekt, säger hon till SvD.

Hon förklarar att det är viktigt att följa vilka varor som får sänkt pris.

Om priset sänks på varor som många köper, så kommer det i slutändan att få stor betydelse för slutkonsumenten.

– Det finns sådana varor inom många kategorier, säger Emma Hernell till SvD.

LÄS MER:

Sveriges största matbutik sänker matpriserna kraftigt

Efter Ica – nu agerar nästa matjätte

Foto: Ica Gruppen resp Coop Sverige

Text: Redaktionen


Jätteinsats av F16-plan i Ukraina

2025 12 23

F16-plan har arbetat hårt under natten till tisdagen.

Flera europeiska länder har som bekant skickat stridsflygplan av typen F-16 till Ukrainas flygvapen.

Dessa används för att bland annat attackera ryska mål och skjuta ner ryska drönare och missiler som är på väg mot ukrainsk mark.

Nu kommer besked om att ukrainska F16-plan skjutit ner nästan alla missiler som Ryssland avfyrade under natten till tisdagen, rapporterar Ukrainska Pravda.

Nästan alla

Varje natt försöker Ukraina skjuta ner så många missiler som möjligt – men många ryska missiler tar sig igenom ändå.

Men under natten till tisdagen har det ukrainska flygvapnet lyckats med en unik bedrift.

– Man kan se den extremt höga effektiviteten i luftförsvarsoperationerna, då Kinzhal-robotarna – trots att de inte sköts ner av Patriot-system – inte nådde sina mål, säger överste Yurii Ihnat, kommunikationschef för Ukrainas flygvapen.

– Av 35 kryssningsrobotar sköts 34 ner, främst av F-16-plan som bekämpade dessa robotar, vilket vi tackar våra modiga piloter för.

Behöver mer

Trots framgången önskar ukrainarna mer för att skydda sina skyar.

– Ukrainas president har i synnerhet betonat för våra partners behovet av att stärka luftförsvaret, både med själva systemen och med robotar. Detta eftersom vissa system står overksamma på grund av total brist på robotar, fortsätter Ihnat.

Läs mer: “Lägsta sedan pandemin” – kris för Kremls guldägg

Nya uppgifter

Under gårdagen kom besked om att generalen Fanil Sarvarov – som bland annat har arbetat med att träna ryska väpnade styrkor – dog i en bilexplosion i Moskva.

Nu kommer konkreta uppgifter om att det var Ukraina som stod bakom smällen, rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

“Sannolikt”

ISW förklarar.

– Ukrainsk underrättelsetjänst ligger sannolikt bakom lönnmordet på generallöjtnant Fanil Sarvarov, chef för den operativa utbildningsavdelningen vid den ryska generalstaben.

Läs mer: Ryska soldater rider in på häst – blir fullständigt utslagna

Arkivfoto: Ryuno

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 24

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen