SVERIGE: Nya regler på Systembolaget
2023 03 10
I år kommer en ny syn möta alla kunder som planerar att köpa vin på Systembolaget.
Ett nytt krav som beslutats av EU träder nämligen i kraft, rapporterar Sveriges Radio.
Det handlar om att allt vin som finns till försäljning i Systembolagets hyllor måste märkas med en särskild innehållsförteckning för att det ska bli tydligt exakt vad som finns i produkterna, vilket inte finns idag.
Oro i branschen
Flera vinproducenter har oroats över förändringen. Man misstänker att kravet kommer att få kunder att välja bort deras viner till förmån för andra produkter.
En bild som dock Peter Ahlström, jurist på Systembolaget, inte delar.
– Tvärtom tror jag att det kommer tas emot positivt. På det stora hela tror jag att både kunder och branschen överlag är väldigt positivt inställda, säger han till SR.
Två alternativ
Det är först i december som förändringen träder i kraft i praktiken.
Redan idag har dock Systembolaget gått ut med information till såväl anställda som leverantörer om de stundande förändringarna.
– Det som blir extra nytt är att man får välja om man antingen vill märka det fysiskt med etiketten på förpackningen eller tillhandahålla informationen elektroniskt, till exempel med en QR-kod på etiketten, säger Peter Ahlström.
De viner som tillverkas innan december kommer att få lov att säljas till dess att lagret är slut.
Chockhöjda priser
Systembolagets viner uppmärksammades nyligen av en helt annan anledning än den förändring som nu stundar alkoholprodukten i Sverige.
Det handlade då om höjda priser på Systembolaget – där flera vinsorter chockhöjdes 1 mars.
I vissa fall handlar det om ökningar med så mycket som 25 procent, enligt en granskning av Dagens Nyheter.
– Ofta beror inte prishöjningen på att själva varan blir dyrare, utan det är allting runt omkring, säger sortimentschefen Ulf Sjödin till tidningen.
Högst förtroende.
Förtroendet för Systembolaget är dock i topp hos svenska folket, trots de höjda priserna på alkohol.
I veckan konstaterades att bolaget toppar listan över de mest förtroendefulla företagen i Sverige – med god marginal.
Hela 71 procent angav i en stor mätning av Medieakademins förtroendebarometer att man har mycket eller ganska stort förtroende för bolaget – tolv procentenheter mer än tvåan Ikea.
LÄS MER: Braksuccé för Systembolaget
LÄS MER: Upprörande läsning för dig som gillar vin
LÄS MER: Systembolaget pekar ut växande kundproblem – vidtar åtgärder
Foto: Systembolaget
Text: Redaktionen