SVERIGE: Nytt beteende i duschen får stor uppmärksamhet

2023 03 01

Svenska folkets personliga hygien får ta en stor smäll när hushållen kämpar med stramare budgetar.

Det är inte bara i livsmedelsbutikerna som svenska hushåll har blivit mer ekonomiskt medvetna om sitt konsumentbeteende.

Samma sak sker kring den egna hygienen i allmänhet och i duschen i synnerhet, visar en ny större undersökning.

– Enligt en ny Sifo-undersökning uppger var femte svensk (17 procent) att de duschar mer sällan idag än tidigare på grund av ökad inflation och stigande priser, säger Anna Georgiadi, apotekare och farmacispecialist, i ett pressmeddelande publicerat av Apoteket Hjärtat inom ICA-gruppen.

Duschar på andra platser

Nyheten har även slagits upp i stormedia och uppmärksammats av bland annat Expressen.

– Siffran ökar betydligt bland kvinnor i åldern 65-79 år där fler än en av fyra (26 procent) uppger detta. Vi kan även se att var tionde svensk i åldern 30-49 år (11 procent) duschar på annan plats än hemma till följd av inflationen, fortsätter Anna Georgiadi.

Priortierar bort hygienen

Det är dock inte enbart i form av kortare duschar som svenskarna tummar på hygienen.

Åtta procent av kvinnorna köper hygienartiklar i mindre utsträckning, och 14 procent av samtliga i undersökningen har premiumprodukter bytts ut mot budgetprodukter.

– Såklart vill vi inte uppmana någon att nedprioritera sina hygienrutiner. Att hålla god hygien är viktigt för att exempelvis förhindra spridning av bakterier och virus, säger Anna Georgiadi och tillägger:

– Samtidigt befinner sig många i ett läge idag som kräver att vi ser över våra rutiner för att göra smartare val, för både plånbok och klimat. 

Comeback för "raggarduschen"

Apoteket Hjärtat har ett par tips för den som vill tänka såväl ekonomiskt och klimatsmart under lågkonjunkturen – och ändå kunna lukta gott.

Bland annat lyfter man fram “raggarduschen” – det vill säga att tvätta av armhålor och andra känsliga kroppsytor i handfatet.

– Om du inte har varit fysisk aktiv, svettats eller blivit smutsig kan det vara en god idé att hoppa över helkroppsduschen och bara fräscha upp utvalda delar av kroppen, framhåller man i sitt pressmeddelande.

Man rekommenderar även att våga testa att duscha kallt, kortare och använda torrschampo samt prioritera pumpflaskor och tuber snarare än burkar då dessa tenderar att hålla längre.

Stora omställningar

Att många svenska hushåll har behövt prioritera om sina beteenden som en konsekvens av stigande priser på bland annat drivmedel, livsmedel och el samt höjda räntor har knappast undgått någon den senaste tiden.

Igår kunde Konjunkturinstitutet berätta att svenskarnas konsumtion sjunker med en procent under 2023 – en avvikande siffra.

– Det är mycket ovanligt. Det är bara vid större kriser som konsumtionen brukar falla på helårsbasis, säger Emil Brodin, ekonom på Konjunkturinstitutet, till Dagens Nyheter. 

LÄS MER: Ny rekordnivå för lösviktsgodis

LÄS MER: Upprörande priser för den som gillar vin

LÄS MER: Riksbanken vädjar till landets alla hushåll

LÄS MER: Nytt beteende i livsmedelsbutikerna – för att spara pengar

Foto: H. Xu

Text: Redaktionen


Många Netflix-kunder får oväntad faktura

2024 05 06

Kunder till bland annat streamingtjänsten Netflix har fått oväntade fakturor med höga belopp skickade till sig.

Det handlar om en mystisk tjänst som många inte ens vet om att de använder sig av – och som man blir varse om först när räkningen dimper ned på mejlen.

Kostar 400 kronor

Företaget i fråga heter ByMétis och kommer från Nederländerna. Bolaget säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha.

Men ibland används tjänsten utan att kunderna ens förstår det, vilket var fallet med Lena Strand som fick en saftig faktura efter att ha försökt säga upp sin prenumeration på Netflix.

– Då såg inte hemsidan ut som den gör nu. Sen någon vecka efteråt får jag ett mejl och först då förstår jag att de ska ha betalt 400 kronor för att skicka ett brev, säger hon till TV4.

Dubblade fakturan

Lena bestred fakturan. Hon ville ångra sitt köp och ringde istället själv upp Netflix och sade upp sitt betalkonto utan konstigheter.

Då skickade ByMétis en ny faktura på 800 kronor – eftersom de ansåg att Lena inte betalat i tid.

Företaget uppmärksammades redan för en dryg månad sedan när Konsumentverket gick ut med att anmälningar mot just ByMétis haglar in.

I anmälningarna nämner många kunder att de ovetandes klickat sig vidare till tjänsten efter att ha googlat på ”säga upp ett abonnemang” hos till exempel ett gym, en tidning eller en podcasttjänst. Kunderna har sedan klickat på en av de sponsrade länkarna som placeras högst upp i sökresultatet. Länken leder till ett formulär där kunden ombeds fylla i några uppgifter för att avsluta abonnemanget.

– Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som ByMétis har fullgjort tjänsten, framhöll Konsumentverket i april.

Anmäls varje dag

Lena Strand delar upplevelsen av att ha blivit lurad med flera andra. Enligt Konsumentverket handlar det om över 200 anmälningar – folk hör av sig varje dag.

Jag har aldrig haft någon kontakt med dem tidigare, men jag betalade de där 400 kronorna precis innan det skulle bli påminnelseavgift bara för att slippa ha med dem att göra, sade en prenumerant på Dagens Nyheter till samma tidning häromveckan.

I ByMétis allmänna villkor framgår det att den första avgiften på 400 kronor kan stiga snabbt vid utebliven betalning. I ett sista steg kan det kosta ”kunder” 2 500 euro, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


Populär snabbmatskedja till Sverige

2024 05 06

Mitt i konkursvågen ska en ny snabbmatskedja etablera sig i Sverige.

Amerikanska Five Guys gör en svensk storsatsning.

Kedjan, som säljer hamburgare, varmkorvar och smörgåsar, planerar att öppna tio restauranger i Sverige inom fem år. Den första ska slå upp portarna i Stockholm under 2024.

Bakom storsatsningen står entreprenören Noel Abdayem. I ett första steg investerar han cirka 50 miljoner kronor i projektet via sitt investmentbolag NCPA Capital, rapporterar Di.

– Jag är själv en lojal kund till Five Guys sedan många år tillbaka. Varje gång jag åker till USA, Dubai eller England har jag passat på att besöka en, säger entreprenören till tidningen.

Tusentals restauranger

Den första Five Guys-restaurangen slog upp dörrarna 1986 i Arlington i Virginia.

I dag har snabbmatskedjan över 1 700 restauranger i flera länder, däribland USA, Frankrike, Irland, Dubai, Qatar, Storbritannien, Tyskland och Österrike.

Dessutom är ytterligare 1 400 restauranger på väg att lanseras.

Strikt koncept – måste följas

Five Guys specialitet är hamburgare som lagas från grunden med färska råvaror. Burgarna serveras vanligtvis med pommes frites som tillagats i jordnötsolja.

– Vi använder bara färsk nötfärs och vi använder bara jordnötsolja, framhåller kedjan på sin hemsida.

Det strikta reglerna innebär att varken kyckling eller veganska alternativ kommer finnas på menyn.

– Det blir bara köttburgare, pommes och shakes. Du får inte ändra en millimeter på konceptet, säger Noel Abdayem till Di och berättar att det även råder hårda krav på att använda samma ingredienser, i såväl USA som i Sverige.

– Vi måste starta ett bageri och kan inte bygga upp en meny utifrån lokala leverantörer.

Fakta: Five Guys

- Grundades av  Jerry och Janie Murrell 1986. Namnet ”Five Guys” togs med anledning av familjen Murrels fem manliga medlemmar

- Har cirka 15 000 anställda

- Huvudkontoret finns i Virgina, USA

Foto: S. Saleem resp M. Heil

Text: Redaktionen