Demirok uttalar sig återigen om SD – nytt besked

2023 02 03

Igår tycktes det som att Centerpartiets nya partiledare Muharrem Demirok öppnade för visst samarbete med Sverigedemokraterna.

– Jag hoppas verkligen att regeringen håller ihop och att vi inte hamnar i en regeringskris i det känsliga läge vi befinner oss i. Och jag kan inte annat än utgå från att vi har en regering och vår statsminister heter Ulf Kristersson, sa Demirok till Expressen.

En annorlunda attityd till regeringsunderlaget än det som företrädaren Annie Lööf praktiserade under sin tid.

Öppningen fick också statsminister Ulf Kristersson (M) att bjuda in den purfärska partiledaren till ett första samtal.

Nytt besked – utesluter samarbete

Men nu uttalar sig Muharrem Demirok på nytt.

Och med ett kraftfullt förtydligande av vad han menade.

– Att närma sig Sverigedemokraterna och ha några enskilda samtal eller förhandlingar med dem är helt uteslutet för mig. Vår linje står fast och är benhårt förankrad i hela vårt parti, säger han till Aftonbladet på fredagskvällen. 

"Leker bara runt"

Partiledaren motiverar sitt ställningstagande ytterligare genom att peka på hur det nuvarande samarbetet mellan regeringen och SD fungerar.

– Tidöavtalet är ett tydligt facit. Tre partier får göra jobbet, medan ett parti bara leker runt, säger Muharrem Demirok till tidningen.

Vill passa på att kritisera

Efter att Ulf Kristersson sträckt ut sin hand tidigare idag kommenterade Demirok inbjudningen via sociala medier.

Även där insinuerade han en mycket kritisk hållning till att statsministern valt att samarbeta med Sverigedemokraterna.

– Jag dricker gärna kaffe med Ulf Kristersson och blir informerad om Nato-processen. Då kan jag även passa på att framföra vad jag tycker om hans samarbetsparti SD i allmänhet och hur deras agerande försvårar Sveriges Nato-process i synnerhet, framhåller han på Twitter.

Kallar SD för säkerhetsrisk

Muharrem Demirok har nyligen attackerat just SD och pekat ut partiets påstådda koppling till koranbränningen i Stockholm som en säkerhetsrisk.

– Ulf Kristersson måste se sig själv i spegeln och fråga hur hans regeringsunderlag fungerar, sade han till DN för en vecka sedan.

Sverigedemokraterna har förnekat kopplingarna, som gjorts mellan en programledare för partiets tv-kanal, och menar att man därför inte har någon anledning att ta avstånd från mannen i fråga.

Foto: Centerpartiet

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen