JUST NU: Miljöpartiet rasar mot övriga partier – kräver att klimat ska gå före bränsle

2022 07 20

Partiets språkrör Märta Stenevi vill blixtinkalla riksdagen.

RIksdagen har gått på semester.

Den kan dock blixtinkallas vid behov, vilket nu Märta Stenevi (MP) kräver måste bli fallet för att diskutera klimatnödläget, rapporterar Aftonbladet.

Svalt intesse

Men intresset för en sådan återsamling var svalt bland övriga partier, enligt Stenevi.

– De har hål i huvudet. Att prioritera en bensinskattesänkning, något som ytterligare kommer att förvärra koldioxidutsläppen, samtidigt som folk flyr och dör till följd av hettan, det är irrationellt och populistiskt och en helt verklighetsfrånvänd politik, säger hon till tidningen.

Förhandlar om sänkt bensinskatt

För tillfället förhandlar regeringen med EU om att sänka skatten på bensin och diesel.

Ett positivt besked från unionen skulle också kunna innebära att riksdagen avbryter sin semester, eftersom det måste klubbas igenom på hemmaplan.

MP är dock inte för förslaget, utan vill på andra sätt stödja de som drabbats hårt av inflationen och höga bränslepriser.

"Barn kan inte äta bensin"

En sådan åtgärd skulle vara att sänka livsmedelsmomsen.

– Billigare livsmedel skulle till exempel hjälpa gamla och ensamstående föräldrar. Barn kan inte äta bensin, även om de andra partierna verkar tro det, säger Märta Stenevi till Aftonbladet.

M-ledaren: "Vill inte ställa om liv"

Tidigare idag publicerade Dagens Nyheter en intervju med Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.

Även den handlade om klimatet, och M-ledaren uttryckte att han inte vill tvinga några livsstilsomställningar på svenska folket.

– Mitt mål är inte att människor ska ställa om sina liv. Mitt mål är att minska utsläppen. Jag tycker att pandemin var ett ganska bra exempel, där ställde vi om väldigt mycket men sammantaget minskade utsläppen med fem procent eller något sånt. Ingen människa, i vart fall i en demokrati, kommer vilja leva i permanent pandemitillstånd, säger han till DN.

Kritiserar båda statsministerkandidaterna

Märta Stenevi säger att hon tycker intervjun är “anmärkningsvärd”, och berättar att hon tolkar intervjun som att han inte står bakom Sveriges åtagande i Parisavtalet.

Hon ger även nuvarande statsminister Magdalena Andersson (S) en känga.

– Det är fruktansvärt ansvarslöst för en statsministerkandidat. Samtidigt har vi i dag en statsminister som säger att hon värnar klimatet men inte agerar därefter och som skjuter över bördan på de som kommer efter oss.

Föreslår maxpris på tågbiljetter

En annan åtgärd som Miljöpartiet presenterat som alternativ till att sänka skatten på bensin och diesel är ett maxpris på kollektivtrafik.

Inte mer än 100 kronor i månaden ska en tåg- eller bussbiljett i Sverige kosta under resterande del av året.

Foto: Miljöpartiet

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 20

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, förklarar Swedbanks chefsekonom Anna Bremam i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen