JUST NU: Finland kan bygga mur längs ryska gränsen

2022 07 07

Barriärer kan placeras ut längs gränsen mellan Finland och Ryssland.

Ett sådant scenario kan bli möjligt efter att Finlands riksdag idag beslutat om en ny lagstiftning, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Möjliggör barriärer

Den nya lagen skulle tillåta att Finland sätter ut barriärer utmed gränsen till Ryssland, vilket i praktiken innebär att man stänger hela den 1 300 kilometer långa sträckan som gränsar till grannen i öst.

Antogs av supermajoritet

Lagförslaget definieras som en del av Finlands beredskap gentemot det ryska hotet och antogs av vad som kallas för en “supermajoritet”, skriver nyhetsbyrån.

Det innebär att lagen kan komma på plats snabbare än vad som normalt är fallet.

Fysiska stängsel på gränsen

Det blir också möjligt för den finska regeringen att fatta beslut om stängsel och andra fysiska hinder på gränsen. 

Finland kan också med den nya lagen koncentrera människor som kommer från Ryssland för att söka asyl i landet till en eller ett par gränsövergångar, som till exempel en flygplats.

EU kritiska

Den nya lagen är dock kontroversiell ur ett EU-perspektiv, skriver Reuters.

Kritiker menar att den går emot unionens regler om rätten att söka asyl.

Hot har duggat tätt

Varningar och hot från den ryska regimen har duggat tätt ända sedan dess att Finland, och även Sverige, deklarerat att man ville gå med i militäralliansen Nato.

Senast igår rapporterade Newsweek om hur Rysslands militär förbereder sig på motåtgärder efter att Natos 30 medlemsländer skrivit på anslutningsprotokollen för de båda nordiska länderna.

– Sådana alternativ utarbetas inte i Kreml, utan i försvarsministeriet. Vi har redan sagt många gånger att det finns relevanta planer där, och arbete pågår för att säkerställa vår säkerhet, sade Kremls talesperson Dmitrij Peskov på en presskonferens där han pressades på hur Ryssland ska svara på de nordiska framgångarna i Nato.

“Missiler redo”

Andra varningar har varit av betydligt hätskare ton. 

Förra veckan påtalade Rysslands expresident Dmitrij Medvedev att missiler står redo om Finland och Sverige går med i Nato.

På väg mot fullt medlemskap

Allt tyder på att Finland och Sverige är på väg att bli fullvärdiga medlemmar i militäralliansen, till Rysslands stora förtret.

– Jag tvivlar mycket på om den kommande perioden kommer att bli lugn för våra nordeuropeiska grannar, säger Rysslands vice utrikesminister Sergej Ryabkov enligt The Guardian.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen