JUST NU: Stor ilska mot Moderaternas bränslelöfte

2022 06 30

Moderaternas löfte om fem kronor billigare literpris på diesel tas inte emot väl.

I alla fall inte av klimatforskaren Johan Rockström, verksam vid Potsdams universitet, rapporterar Aftonbladet.

Han kallar Moderaternas löfte om att vilja sänka dieselpriset för “patetiskt pumpsnyftande”.

Lovar 5 kr lägre literpris 

Bakgrunden är ett inlägg på Twitter där Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson poserar leendes tillsammans med ett löfte åt svenska bilägare: 5 kronor lägre pris vid dieselpumpen.

– Många oroar sig för hur dyrt det har blivit att vara svensk – särskilt vid macken. Till stor del beror på det på politiska beslut. Den socialdemokratiska regeringen har systematiskt höjt skatten på drivmedel under sina 8 år vid makten, framhåller Moderaterna på plattformen. 

“Patetiskt pumpsnyftande” 

Klimatforskaren var inte alls imponerad av förslaget och uttryckte sin frustration på sociala medier.

– Detta är en stor besvikelse. Så oerhört kortsiktigt. Och ett säkert sätt att hota svensk bilindustri, som satsar allt på elektrifiering. Med detta patetiska “pumpsnyftande” skapar politiker bara förvirring, framför allt för industri och energibolag. Bättring tack. Var är visionen? framhäver Johan Rockström på Twitter.

Utvecklar sitt resonemang 

För Aftonbladet utvecklar han sitt resonemang. 

– Vad sänkta dieselpriser innebär är förstås att det blir mindre attraktivt att investera i elektriska bilar. Det blir därför fler nyinköp av dieselbilar och mer dieselkonsumtion. Det är vad jag menar med att skapa förvirring, säger Johan Rockström. 

“Värmeböljor pris för billig diesel” 

Enligt Rockström finns det starkt vetenskapligt stöd för att höga drivmedelspriser är ett nödvändigt ekonomiskt incitament för att klara omställningen till ett minskat beroende av fossila bränslen.

Att då sänka priserna skickar dubbla signaler, menar klimatforskaren.

– Den enda anledningen till att dieseln är billigare än biodrivmedel är att dieseln inte betalar sina kostnader – för att vi subventionerar den. Vi subventionerar den med luften vi andas och klimatet vi utsätts för. Värmeböljorna vi nu upplever är prislappen för att ha en billig diesel, säger Johan Rockström, som samtidigt förtydligar att han inte är emot att hushåll som drabbas av stigande priser ska stöttas.

26,01 kronor/liter

Idag ligger dieselpriset på Circle K:s bemannade stationer på 26,01 kronor litern. Det är en höjning med 25 öre från den senaste förändringen.

Priset för 95-oktanig bensin ligger enligt samma källa på 23,23 kronor per liter, en minskning med 35 öre.

Inväntar EU-besked

Regeringen har tidigare föreslagit att bilägare skulle kompenseras med 1 000 – 1 500 kronor på grund av de höga bränslepriserna. Ett förslag som saknade stöd i riksdagen.

Nu inväntas istället ett beslut från EU-kommissionen som ska ge Sverige rätt att sänka energiskatten på bränsle ned till noll. Det beskedet kan komma i sommar.

Foto: E. Mclean
Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen