BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder
2024 09 17
Tiderna med ekonomisk osäkerhet börjar gå mot sitt slut.
Efter flera år med stigande inflation och räntehöjningar har svenska folket börjat vädra optimism igen.
Det står klart när kundnöjdheten bland landets bankkunder nu analyserats på nytt av Svenskt kvalitetsindex.
Och jämfört med för ett år sedan tycks belåtenheten ha ökat bland såväl privat- som företagskunder.
– Kunderna ger generellt högre betyg och det är främst kunderna till de stora bankerna som blivit nöjdare, vilket kanske är lite tvärtemot vad många som följer ekonomijournalistiken väntat sig, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en kommentar.
Smolk i glädjebägaren
Mätinstitutet har i samma undersökning pekat ut Sveriges bästa respektive sämsta banker, enligt kundernas uppfattning.
Bland privatkunderna hittas Sparbankerna i topp, tätt följt av Länsförsäkringar Bank, ICA Banken och Skandia.
Länsförsäkringar är den enda av bankerna som inte höjt sina siffror från fjolåret.
Men det finns smolk i glädjebägarna, konstaterar SKI.
– Det finns en positiv ränteeffekt, men den påverkar ju inte alla, säger Johan Parmler.
– Småföretagare och konsumenter med få banktjänster har inte blivit nöjdare. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader.
Swedbank sämst
Längst ned på listan hittas Swedbank, som har knappt fyra miljoner privatkunder i Sverige.
Fjolårsjumbon Nordea har därmed klättrat två placeringar jämfört med förra året.
Men det som kunderna tycks mest missnöjda med, oavsett banktillhörighet, är de digitala tjänsterna som drivs av artificiell intelligens, så kallade "AI-assistenter".
– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, understryker SKI.
Än så länge är det bara en av tio kunder som använder AI-tjänster i praktiken.
– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, säger Johan Parmler och tillägger:
– Det finns fortfarande ett stort gap mellan retoriken kring artificiell intelligens och vad som faktiskt levereras, och detta gäller inte bara inom bankbranschen.
Hela listan
Här är Sveriges bästa banker baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.
Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.
Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
- Sparbankerna (75,1)
- Länsförsäkringar Bank (73,3)
- Skandia (72,5)
- ICA Banken (72,5)
- Handelsbanken (69,9)
- Danske Bank (69,6)
- Branschen (69,0)
- Nordea (68,5)
- SEB (67,5)
- Swedbank (66,8)
Källa: Svenskt kvalitetsindex
LÄS MER: "Sveriges sämsta bank" 2023
LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande
LÄS MER: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar
Foto: Bankomat
Text: Redaktionen