VAL 2022: Miljöpartiet vill vända krisläget med “homeparties”

2022 06 01

Hembesök med tilltugg och politiska diskussioner ska rädda Miljöpartiet från vacklande opinionssiffror.

En färsk mätning som presenterades av TV4 Nyheterna  tidigare i veckan gav Miljöpartiet ett mardrömsbesked.

Partiet hade fått se sig omsprungna av Liberalerna och parkerade på 2,9 procent – sämst av alla partier och under fyraprocentsspärren för att klara sig kvar i riksdagen.

“Homeparties” ska vända trenden

Nu hårdsatsar Miljöpartiets representanter för slutspurten inför valet.

Trenden ska vändas med så kallade “homeparties”, skriver Expressen, som i ett längre reportage följt partiets ena språkrör Märta Stenevi på projektets premiär i Eskilstuna.

Bjöd på öl och pizza

Partiets före detta tillförordnade partisekreterare Linus Lakso öppnade sitt hem för väljarna. Förutom politiska diskussioner och en chans att ställa frågor direkt till makthavarna bjöds besökarna på pizza, folköl och smoothies.

Enligt Märta Stenevi är ett av målen att skapa tillit hos potentiella väljare i en trygg och avspänd miljö.

“Bygga ett förtroende”

– Jag tror att för att bygga ett förtroende så måste man ju också liksom nå ut en krets i taget. Och vi behöver ju prata med alla som är intresserade av att prata med oss och se till att göra det, för att de också sedan förhoppningsvis ska tycka att vi har sagt någonting vettigt och föra det vidare. Och sedan behöver vi prata med väldigt många människor. Det är ju ingen tvekan om det, säger Märta Stenevi till Expressen.

Vill bilda majoritetsregering

Miljöpartiet har också öppet deklarerat att målet är att bilda en majoritetsregering tillsammans med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet efter valet i höst.

– Det allra bästa vore om vi närmar oss en finsk regeringsbildning där man har ett brett parlamentariskt underlag i regeringen, uttryckte partiets manliga språkrör, sade Per Bolund till nyhetsbyrån TT förra veckan.

Moderatledaren blev provocerad

Förslaget har inte gått hem hos moderatledaren och statsministerkandidaten Ulf Kristersson, som vände sig direkt mot sin forna allianskollega Annie Lööf i Centerpartiet efter att partiet nämnts i den föreslagna konstellationen.

– C har målat in sig i ett märkligt politiskt hörn, som bara gynnar S, framhåller partiledaren i ett inlägg på Facebook.

Håller hoppet uppe

Enligt Linus Lakso är opinionsläget oroande, men Miljöpartiet är fortsatt hoppfulla om att vända de svaga siffrorna till 11 september då svenska folket beger sig till valurnorna.

– Det är klart att man hade önskat att vi hade högre siffror. Men samtidigt så tycker jag att känslan i partiet ändå är god. Folk är ändå peppade på att bedriva valrörelse och kämpa oss uppåt, säger han till Expressen.

Foto: Elevate resp Miljöpartiet

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen