UTRIKES: Amerikanskt krigsfartyg provocerar Kina

2022 07 20

Ett krigsfartyg från den amerikanska marinen har visat upp sig utanför Taiwan.

Det är tredje gången som USA markerar närvaro i Taiwansundet under en veckas tid.

Någonting som inte uppskattas av Kina, som ser faktumet att fartyget rör sig i sundet som en direkt provokation, rapporterar CNN.

“Frekventa provokationer”

Kina har reagerat mycket starkt på den amerikanska närvaron i sundet. 

I natt meddelade landets militär att man följer och övervakar fartyget ifråga.

– De frekventa provokationerna och uppvisningen från USA visar till fullo att USA är förstöraren av fred och stabilitet i Taiwansundet och upphovsmakare till säkerhetsrisker i Taiwansundet, säger överste Shi Yi, talesperson för armén, enligt CNN.

Han tillägger att Kina håller hög beredskap och kommer “resolut försvara nationell suveränitet och territoriell integritet”.

Hävdar suveränitet

Peking påstår att man äger suveränitet över Taiwan, trots att det ledande partiet i Kina aldrig kontrollerat ön.

Man anser också att det aktuella sundet är en del av Kinas “inre vatten”.

USA själva menar att krigsfartyget, USS Benfold, visade sitt “engagemang för ett fritt och öppet Indo-Stillahavsområde” och rörde sig i internationellt vatten, skriver CNN.

Ökade spänningar

Spänningarna mellan Kina och USA har eskalerat den senaste tiden.

Under gårdagskvällen varnade den kinesiska regeringen att man kommer vidta “kraftfulla åtgärder” om Nancy Pelosi, talmannen för USA:s representanthus, sätter sin fot i Taiwan, uppger Financial Times.

Uttalandet kommer efter att Pelosi planerat ett besök i landet nästa månad för att visa sitt stöd med bakgrund av den ökande pressen från Kina.

Hotat med krig

För blott en dryg månad sedan hotade Kina till och med att starta fullskaligt krig mot Taiwan om landet skulle få för sig att utropa självständighet.

– [Kina skulle] inte tveka att starta krig, oavsett kostnad, framhöll en talesperson för det kinesiska försvarsdepartementet efter ett möte med USA:s försvarsminister Lloyd Austin, enligt AFP.

Talespersonen adderade även att Kina är beredda att “smula sönder” Taiwans försök att bli självständiga och betonade att “Taiwan är Kinas Taiwan”, uppger nyhetsbyrån.

USA kan gripa in

Om så blir verklighet skulle USA kunna gripa in med väpnade styrkor för att försvara Taiwan.

– Ja, det är det vi åtagit oss, har Biden uppgett på frågan om han är  villig att engagera sig militärt för att försvara Taiwan, enligt CNN.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Lågprisbutiker stoppas i Sverige

2024 12 20

Bland Sveriges 290 kommuner saknar mer än var tredje en lågprisbutik.

Totalt saknar 102 kommuner ett lågprisalternativ till de etablerade matbutikerna.

Det fastslår Konkurrensverket i en rapport.

– Det innebär att cirka en miljon invånare inte har tillgång till en lågprisbutik i sin kommun, framhåller myndigheten.

I rapporten redovisas även en kartläggning av hur matbutikerna är lokaliserade i Sverige. För många konsumenter är valfriheten begränsad, eftersom den näst närmaste butiken tillhör samma koncern som den närmaste.

– Det innebär att utbudet av varor och de priser som erbjuds kan vara i stort sett identiska då vissa dagligvaruaktörer har central prissättning, fastslår Konkurrensverket.

Vidare skriver myndigheten att frånvaron av olika dagligvaruaktörer och av lågpriskoncept kan begränsa konkurrensen samt på sikt även konsumenternas valmöjligheter.

Lågprisbutiker stoppas

Trots att en miljon invånare saknar ett lågprisalternativ stoppas många lågprisbutiker från att etablera sig i svenska kommuner.

Det rapporterar DN med hänvisning till en rapport från regeringens industrisamordnare Kristina Alvendal.

–  En del kommuner säger rent ut att ”vi behöver inget lågpris” och en del säger ”här ska vi inte ha livsmedel, det är fel placering”, säger Alvendal till DN.

– En tredje aspekt är att när kommuner i dag planerar för en ny stadsdel eller nya kvarter så planerar de inte in tillräckligt stora lokaler i bottenvåningen, så det finns helt enkelt inte plats.

”Väldigt frustrerande”

Lågpriskedjan Willys är en av flera aktörer som hindras av kommunerna.

– Det är väldigt frustrerande eftersom vi dagligen får samtal från kunder som vädjar om att vi ska etablera oss, där vi kan göra skillnad för deras vardag och ekonomi, säger Willys etableringschef Heinz Möller till tidningen.

– Det finns platser där vi försökt etablera oss i 5–10 år, vi har kämpat och kämpat för att få komma dit, men man kommer hela tiden med nya hinder.

Foto: D. Kydd

Text: Redaktionen