USA uppges planera chockbesked om Nato – “misstag av episka proportioner”

2025 03 19

USA och Trump-administrationen överväger en drastisk plan för Nato.

Pentagon genomför just nu en stor omstrukturering och nedskärningar pågår i den amerikanska militärens högkvarter.

Bland en av de planer som övervägs föreslås en enorm förändring för USA:s roll i försvarsalliansen Nato, uppger NBC News.

Enligt två försvarstjänstemän diskuteras att ge upp USA:s funktion som Natos högsta allierade befälhavare.

Det vore i så fall första gången på 75 år. Ända sedan 1951 och har en fyrstjärnig amerikansk general från USA lett alla Natos militära operationer i Europa.

"Första steget mot att lämna Nato"

Att ta bort rollen, som på militärspråk kallas SACEUR (Supreme Allied Commander Europe), vore ett symboliskt skifte i Natos maktbalans, skriver NBC.

Enligt James Stavridis, som tidigare tjänstgjort som SACEUR och som var chef för europeiska kommandot mellan 2009 och 2013, vore det ett första konkret steg mot att gå ur det transatlantiska försvarssamarbetet.

– Det skulle vara ett misstag av episka proportioner, och när vi väl ger upp det kommer de inte att ge tillbaka det. Vi skulle förlora ett enormt inflytande inom Nato, och detta skulle med rätta ses som förmodligen det första steget mot att helt lämna alliansen, framhåller Stavridis för tv-kanalen.

Ska spara 270 miljoner dollar

I USA:s planer finns ytterligare förändringar för Nato.

Ett förslag är att slå ihop fem av elva Natokommandon. Det skulle enligt NBC:s uppgifter kunna bidra till att totalt spara 270 miljoner dollar, drygt 0,03 procent av USA:s totala försvarsbudget.

Även det här förslaget möts av kritik från Stavridis.

– Rent praktiskt blir det för stort för en person att hantera. För många länder, för många människor, för många olika frågor.

"Skadar oss bara"

Ben Hodges, pensionerad general i USA, är också skeptisk.

– När man börjar minska kapaciteten hos högkvarteret som står för planering och underrättelseverksamhet, så skadar det oss bara, säger han till NBC.

Mandatet går ut i sommar

Christopher G. Cavoli är den general som för närvarande innehar rollen som SACEUR.

Han har haft huvudbefälet i stödet till Ukraina i kriget mot Ryssland, men generalens mandatperiod går ut i sommar.

LÄS MER: Elon Musk pekar ut Nato – alliansen kan stå näst på tur

LÄS MER: Trumps plan för Nato – här är länderna som överges

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen