Upprördhet hos Willys – falskt påstående sprids om matkedjan
2024 09 18
Efter invasionen av Ukraina och den efterföljande krisen höjdes matpriserna successivt ganska kraftigt i Sverige.
Prishöjningarna mötte stor upprördhet, först från konsumenter och därefter från politiskt håll.
Bland annat kallade finansminister Elisabeth Svantesson (M) upp Ica, Coop och Axfood (Willys- och Hemköp-koncernen) till regeringen och kallade det “oacceptabelt” om aktörer höjt priset i onödan.
Enligt oberoende Matpriskollen hamnade Willys, som marknadsför sig som Sveriges billigaste matkasse, oväntat i centrum i så sent som i våras när sajten kunde peka på att Axfood höjt priserna mest av alla under årets första månader – 1,4 procent jämfört med Icas 0,9 respektive Coops 0,4.
"Det är faktalöst"
Klagomålen har inte gått obemärkt förbi hos Willys.
Men enligt kedjans nya vd Nicholas Pettersson har man inte tagit ut de prishöjningar man fått från leverantör till kund.
Dessutom menar han att ett falskt rykte om Willys och de andra matbutikerna varit i omlopp i samband med prisdiskussionen.
– Sedan kan jag tycka att det har varit en debatt, oavsett vem som har rätt eller fel, som har varit ganska faktalös. Det har varit många påståenden om att en “matkasse är billigare i Norge än i Sverige”, men den är 40 procent dyrare i Norge och det är den fortfarande, säger Nicholas Pettersson till GP.
Åkte över gränsen
Det var bland annat under våren 2023 som det rapporterades att fler svenskar korsade gränsen till Norge för att köpa billigare mat.
– Det är kanske på tiden att svenskarna börjar få upp ögonen för Norge och vad vi gör här. Och så är det väl så att priserna här kanske är lägre än i Sverige, och det ligger naturligtvis som grund till att svenskarna kommer hit, sade till exempel den norska butikschefen Anders Fjellstad till P4 Värmland vid tillfället.
"Kan inte be om ursäkt"
Kritiken mot de enskilda butikerna är delvis orättvis, menar Nicholas Petterson.
Han syftar till exempel på priserna på frukt- och grönt som påverkas mer av klimatförändringar än av inflationen.
Willys-vd:n säger också att han inte ser någon motsättning i att Willys, med sitt lågpriskoncept, expanderar och går med stora vinster samtidigt som barnfamiljer har svårt att få ekonomin att gå ihop.
– Det blir lite svårt att be om ursäkt för att vi får en halv miljon kunder och vi måste få tjäna pengar. Jag tycker att vi verkligen står för att vi ska ha det lägsta priset och det är ju vårt löfte, säger Nicholas Pettersson till GP.
LÄS MER: Jättebesked från Willyskoncernen
Foto: Axfood Willys
Text: Redaktionen