UPPGIFTER: Ukraina kan ta tillbaka Krimhalvön

2022 05 18

En källa inom Nato uppger att Ukraina kan vinna tillbaka den förlorade halvön.

För åtta år sedan annekterade Ryssland och Putinregemin Krimhalvön i södra Ukraina. Det var första gången sedan andra världskriget som en europeisk stat erövrade en del av ett annat land.

Nu kan Ukraina vara på väg att återta det område som Ryssland ockuperade 2014, anger en Natokälla till CNN.

Framgångar ligger bakom

Källan arbetar som tjänsteman i Nato och uppger att frågan är uppe för diskussion inom militäralliansen. 

Tjänstemannen menar att Ukrainas senaste framgångar i kriget ligger bakom debatten. Bland annat nådde Ukrainas väpnade styrkor fram till ryska gränsen norr om Charkiv tidigare i veckan.

Även Donbas

Jag tror att de skulle kunna [återta Krim och Donbas], ja. Inte nu, inte snart, men om de kan fortsätta kampen så tror jag det, säger tjänstemannen till CNN.

Avråder från försök

Natokällan ställer sig dock ytterst tveksam till om det vore ett särskilt klokt val av Ukraina att göra ett försök att återta den ryskockuperade halvön så som omständigheterna ser ut för tillfället.

– Jag ifrågasätter om de faktiskt borde kämpa för att få tillbaka sitt territorium, säger tjänstemannen.

Riskerar motreaktion

Anledningen till skepsisen är att han tror att det kan bli en stor motreaktion från lokalbefolkningen, både på Krim och i Donbas, som utgörs av de två regionerna Luhansk och Donetsk. Ukraina består av totalt 27 regioner inklusive de tre specialregionerna Krim, Kyiv och Sevastopol.

Vid annekteringen 2014 bodde över en miljon ryssar på Krim. Halvön delas av flera folkgrupper varav flera pratar det ryska språket.

Ryska motgångar

Ryssland har de senaste dagarna stött på stora motgångar i Ukraina. Under gårdagen kom uppgifter från The New York Times att det ukrainska motståndet är så stort att Putin tvingas backa och kasta in handduken gällande den symboliska regionen Donetsk

Kan ge upp Donbas

Tidningen hänvisar till en rapport från den ansedda amerikanska tankesmedjan ISW, som menar att det inte längre är sannolikt att Ryssland ska klara av att omringa de tiotusentals soldater i regionen som krävs för att kontrollera området. Istället ska fokus nu skiftas till Luhansk, en annan region i öst, rapporterar The New York Times.

Foto: Armed Forces of Ukraine

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen