UPPGIFTER: Enormt ryskt fiasko

2023 02 16

Den ryska diktatorn Vladimir Putin fortsätter sitt anfallskrig i Ukraina.

Nya rekryter skickas till fronten, nya attacker beordras och det rapporteras om en framtida storskalig offensiv.

Den ryska armén trycker på, men stora framgångar uteblir. 

Nu kommer dessutom rapporter om ett gigantiskt bakslag för Putins armé.

Ryssland uppges ha förlorat en hel elitbrigad nära staden Vuhledar i regionen Donetsk.

– I samband med att Ryssland testade ukrainska försvarslinjer i närheten av Vuhledar uppges de förlorat ett helt elitförband, den 155:e marinbrigaden, rapporterar Politico.

Ukraina bekräftar

Oleksiy Dmytrashkivskyi, presstalesperson för den ukrainska militären, bekräftar att det rör sig om enorma ryska förluster. Ryssland uppges ha förlorat närmare 150-300 elitsoldater om dagen. 

Dmytrashkivskyi uppskattar att brigaden ursprungligen bestod av 5 000 soldater.

– Nu är alla döda, sårade eller tillfångatagna, framhåller han enligt Politico.

Utöver förlusterna av människoliv kostade den ryska framryckningen 130 militärfordon, däribland 36 stridsvagnar, under bara en vecka.

Skarp kritik

Efter misslyckandet i Vuhledar riktas kraftig kritik mot Kreml och den ryska militärledningen.

Flera ryska nationalister, som tidigare stöttat militärledningens beslut, ifrågasätter numera den ryska förmågan att genomföra avgörande, nya offensiver, rapporterar den amerikanska tankesmedjan ISW.

Flera ryska militärbloggare kräver nu att flera högt uppsatta officerare ska ställas inför rätta eftersom de fortsätter att upprepa samma misstag på slagfältet.

– De kräver offentliga rättegångar, uppger ISW.

"Fullständiga idioter"

Den ryske före detta befälhavaren Igor Girkin kallar militärledningen för "fullständiga idioter, som inte lär sig av sina egna misstag.".

Vidare beskriver Girkin nederlaget i Vuhledar som slutet på den ryska offensiven i Donetsk.

I ett blogginlägg bekräftar han omfattande ryska förluster.

– Ukrainskt artilleri skjuter med exceptionell precision. Mer än 30 pansarfordon förstördes. Dussintals stridsvagnsförare dödades. Ännu fler marinsoldater, elitsoldater och motoriserade gevärsskyttar dog.

Kreml hävdar framgång

Från Kreml låter det, inte helt oväntat, annorlunda.

Den ryske försvarsministern Sergej Sjojgu har tidigare rapporterat om ”en framgångsrik offensiv nära Vuhledar”, uppger Politico.

Kreml har inte uttalat sig om de påstådda, massiva förlusterna.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Experter avråder: ladda aldrig din mobil så här

2024 10 03

Folk förstör sina mobiltelefoner genom att ladda dem på fel sätt.

En gång om dagen, och gärna på natten eller på jobbet.

Det är laddrutinen för många mobilanvändare.

Men det kan vara ett stort misstag, flaggar flera experter.

Såväl i Sverige som utomlands avråds nu folk från att ladda sin telefon under lång tid – och man bör även undvika att låta den ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent.

Det säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

Brandkåren: Ha den inte i soffan

Åsikten delas av räddningstjänsten i Sverige. Från deras perspektiv handlar dock rekommendationen om att inte ladda telefonen under natten främst om brandsäkerhet.

– Det som kan hända med batterierna är att det sker en termisk rusning i batteriets celler. Batteriet värmer upp sig själv så pass att det kan antända och då bildas den här gasen som är så giftig, har Kristian Gissler från brandkåren i Attunda sagt till TV4 Nyheterna tidigare.

– Undvik att ha den i sängen eller soffan, hellre på ett bord. Och det ska finnas en fungerande brandvarnare i varje hem – det är jätteviktigt.

Kan sno bilder via sladden

Det finns dock fler vanliga misstag folk begår när de laddar sina telefoner.

Och de har ingenting med brandrisker eller att man sliter ut batteriet att göra.

Istället handlar det om att telefonen kan utsättas för skadlig programvara om man inte är försiktig, vilket bland annat FBI, USA:s federala polismyndighet, återkommande varnat om.

Dessutom kan bilder från telefonen föras över till andra enheter.

Den risken finns när du laddar på offentliga laddningsstationer som blir allt vanligare, till exempel på köpcentrum eller flygplatser.

Även sms, e-post och kontaktuppgifter är då i farozonen.

Ta med din egen laddare och USB-sladd och använd ett eluttag istället, framhåller FBI på X.

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen


Klarna uppmanar: betala dina varor omedelbart

2024 10 04

Klarna går ut med nya riktlinjer till sina användare.

“Köp nu, betala senare” har varit betaljättens signum sedan start.

Nu gör man något av en tvärvändning.

Istället för att skjuta upp betalningarna genom fakturor börjar nu Klarna istället uppmana kunderna att betala sina varor omedelbart.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi tror generellt att det bästa sättet att använda Klarna på är att använda betala direkt för merparten av dina transaktioner, säger Klarnas globala produktchef David Fock i en längre intervju med tidningen.

"En stor grej"

Den nya uppmaningen är en stor förändring i hela Klarnas idé och varumärke.

En farhåga är att andelen personer som inte kan betala sina köp ökar i takt med att ribban för att handla sänks.

Det förkastas dock av Klarna, vars direktbetalningar nu står för drygt 30 procent av företagets alla betalningar.

– Vi försöker gå från kredit till debit, eller betala nu. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt, säger David Fock.

Kritiserade förändringar

Att betala direkt istället för faktura kommer dock inte vara ett tvång för kunderna, försäkrar Klarna.

Det kommer fortfarande att finnas valfrihet och flexibilitet.

Däremot är de uppdaterade direktiven en del av flera stora förändringar som betalföretaget lanserat under det senaste åren.

En uppmärksammad nyhet är sedan tidigare stora satsningar på AI-teknik som annars skulle kräva hundratals heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett utskick i februari.

Förlorade tusentals kronor

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter i vintras.

Klarna förnekade vid tillfället rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Foto: Rupixen/Klarna

Text: Redaktionen