Unik händelse på himlavalvet – kan ses från Sverige

2023 09 09

Nästa vecka bör rymdentusiaster titta upp mot himlen.

Det är den nyligen upptäckta kometen C/2023 P1 Nishimura som kommer att passera jorden.

Det är första gången på över 430 år som det sker, och kometen kommer att kunna ses med blotta ögat under den kommande veckan.

Kometen kan dock bara observeras av de boende på jordens norra halvklot.

Det rapporterar CNN.

430 år sedan

Kometen är döpt efter den amatörastronom som först upptäckte den, Hideo Nishimura.

Astronomer har kartlagt kometens rörelser och kommit fram till att den senaste gången den passerade jorden var år 1590.

Den 12 september, på tisdag, kommer den att röra sig relativt nära jorden.

Då rekommenderas rymdentusiaster vakna en och en halv timme innan gryningen och titta åt nordost.

Kan behöva kikare

Paul Chodas, som är chef för en avdelning på Nasa, menar att visuella hjälpmedel att säkerställa upplevelsen.

– För att verkligen vara säker på att det är kometen du ser behövs en bra kikare. Dessutom måste du veta var du ska titta, säger han till AP.

Kometen försvinner sedan från vårt solsystem den 17 september och återvänder inte förrän om 430 år.

Tisdag och onsdag

Det tycks vara på tisdag och onsdag som det finns störst möjlighet att se kometen, även om den skulle kunna observeras även efter det.

– I teorin kan det vara tillgängligt på kvällshimlen inom några dagar efter det, men det kommer fortfarande att vara ganska nära solen på himlen och kommer att begravas i stark skymning, säger astronomen Alan Hale.

Färglös eller rosa

På bilder kan kometen tyckas se ut att vara grön, men i verkligheten kommer den att vara färglös eller något rosa.

Det säger Dave Schleicher, astronom vid Lowell-observatoriet i Arizona, USA.

För den som missar Nishimura så kommer ett flertal tillfällen att se andra kometer under nästa år, bland annat i april, juni och september.

Däribland finns kometen Tsuchinshan-ATLAS som upptäcktes i januari.

Foto: L. Marconnet

Text: Redaktionen


Nytt alkoholförbud föreslås i Sverige – kan leda till fängelse

2024 12 02

Tillverkning av alkoholhaltiga drycker är en av de starkast växande verksamheterna inom livsmedelsbranschen. 

Antalet producenter har ökat i en stadig takt de senaste åren.

Nu riskerar dock många företagare att åka på ett rejält bakslag.

I regeringens utredning ”En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas” föreslås det ett förbud mot att länka till Systembolaget.

Enligt utredningen ska alkoholtillverkare förbjudas att länka till sina produkter som säljs på Systembolaget.

– Kommersiellt främjande av detaljhandel med och privatinförsel av alkoholdrycker ska förbjudas, står det i utredningen som vill ändra alkohollagstiftningen för att få bort länkandet.

– Lagstiftningen motverkar inte längre negativa effekter på folkhälsan på det sätt som varit avsett och bidrar inte på ett systematiskt och sammanhängande sätt till att uppfylla de syften och mål som lagts till grund för alkohollagstiftningen. Systembolaget befarar att det i förlängningen kan leda till EU-rättsliga ifrågasättanden av såväl monopolregleringen, som den restriktiva alkoholregleringen i övrigt.

Riskerar fängelse

Sveriges största företagsorganisation, Företagarna, reagerar kraftfullt på det nya förslaget.

– Vi tar oss för pannan. Det är det utan tvekan mest restriktiva lagförslaget på alkoholområdet vi sett på flera årtionden, och det sker under en regering som ofta slår sig för bröstet för att vara företagarvänlig och frihetlig, skriver Erik Östman, Företagarnas regelförenklingsexpert, i en debattartikel i Expressen.

Enligt Östman riskera den som bryter mot regeln fyra år i fängelse.

– Som jämförelse är straffet för misshandel högst två års fängelse, framhåller Företagarnas expert.

Fakta: Alkoholkonsumtionen i Sverige

- I Sverige dricker vi i snitt 8,7 liter ren alkohol per år och invånare över femton år. Det är mindre än genomsnittet för både EU och Europa i stort.

- Under de senaste tio åren har den totala alkoholkonsumtionen i Sverige minskat med 8 procent. Bland skolungdomar har den halverats under 2000-talet.

- Rekordåret 2004 drack svenskarna i genomsnitt 10,6 liter ren alkohol per person. Därefter har den genomsnittliga årskonsumtionen minskat konstant bortsett från åren 2012 och 2013, då den steg något. Preliminära mätningar visar inte heller någon ökning under coronapandemin. 

Källa: IQ

 

Foto: Kazuend resp K. Kouchpeydeh

Text: Redaktionen


Många får böta 1 200 kronor – på grund av funktion i bilen

2024 12 02

En automatisk funktion i många bilar gör att flera bilister åker på höga böter.

Dessutom riskerar man att orsaka livsfarliga situationer i trafiken.

Funktionen gäller så kallade DRL-ljus, Daytime running lamp, som finns i många bilar och som ämnar att hålla baklamporna släckta i dagsljus för att spara el och bränsle.

Missen vanligare än man tror

Att köra utan tända baklyktor är visserligen lagligt, förutsatt att det sker i dagsljus. Men den här tiden på året är det vanligare än man tror att folk missar att tända dem, rapporterar P4 Jönköping.

Det leder till en livsfarlig situation i trafiken när man inte ser bilen framför sig.

– Vi märker av sedan ett antal år tillbaka när de här reglerna kom om de här automatiska DRL-ljusen, att vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen, säger trafikpolisen Robban Engdahl och bilinspektören Daniel Mörn, till radion.

Riskerar 1 200 kronor i böter

Missen är inte ovanlig. 

Enligt Statens väg- och forskningsinstitut, VTI, kör fyra av fem bilister med bakljusen släckta. 

Men gör man det i gryning eller skymning nu i vintermörkret riskerar man höga böter.

– Ja, är det under mörker eller att vädret är så pass att det krävs att det föreskrivs, då är det 1 200 kronor i böter, säger poliserna.

– Är det någon som missar att sätta på ljusen en vanlig ljus och fin dag är det 500 kronor. Det är det man riskerar, man ansvarar för sitt fordon.

Vet inte om att de gör fel

Sedan 2011 är det lagligt att köra med DRL-ljus på sin bil.

Men reglerna, som kom innan dagens energisnåla LED-lampor blivit vanliga i moderna bilar, har kritiserats.

Enligt VTI tror 76 procent att bakljusen är tända när de i själva verket är släckta, vilket framgick i en studie från 2023.

– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärt om. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, säger Björn Lidestam, senior forskare på VTI. 

Avstånden ökar

Samma rapport visar också att en klar majoritet, 84 procent, föredrar att den omgivande trafiken har sina baklyktor tända – även på dagtid.

Bland annat visar experiment att avståndet mellan bilar ökar om lamporna är tända.

Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren.

Foto M. Krahn

Text: Redaktionen