Två partier har kollapsat i Danmark

2021 05 09

Vid valet 2015 samlade Danmarks två ledande högerpartier Venstre och Dansk Folkeparti totalt 41% och statsminister Lars Løkke Rasmussen kunde regera vidare ytterligare fyra år.

Men Danmarks politiska landskap har sedan dess ritats om helt och både Venstre och Dansk Folkeparti har kollapsat och rasat till katastrofala nivåer.

ANALYS

Här är partiernas resultat i de två senaste valen samt nuvarande opinionsläge: 

Parti                                                       2015         2019      idag
🔴Enhetslistan, vänstergröna          8                 7             8
🔴Socialistisk Folkeparti                     4                 8             8
🟢Miljöpartiet Alternativet               5                3             1
🔴Socialdemokraterna                      26             26          33
🟣Radikale, vänsterliberaler             5                9             5
🔵Liberal Allians, högerliberaler     8                2             3
🔵Venstre, liberalkonservativa     20              23         11
🔵Konservativa                                        4                 7         14
🟡Dansk Folkeparti                             21                 9            6
🟡Nye Borgerlige                                   --                  2            9
 

Kollapsen för Dansk Folkeparti inträffade redan vid valet 2019 när invandringsfrågan och klimatet stod i centrum i valkampanjen. Socialdemokraternas rejäla åtstramningar i migrationspolitiken bidrog till att väljare strömmade till vänster samtidigt som Dansk Folkeparti även utmanades till höger av framförallt nybildade nationalkonservativa Nye Borgerlige.

Att Dansk Folkepartis profil på klimatområdet dessutom var svag förstärkte problemen i valkampanjen och partiet rasade från 21% till 9%. Under pandemin har partiet haft ännu svårare att profilera sig och har nu fallit till cirka 6% i mätningarna.

Samtidigt har Nya Borgerlige sedan valet ökat från 2% till 9% och har med sitt krav på totalt asylstopp tagit kommandot när det gäller att ha den mest migrationskritiska politiken. Partiet är ännu så länge inte lika uppskattat bland allmänborgerliga väljare som Dansk Folkeparti tidigare har varit och splittringen inom det Blå Blocket i dansk politik har därför ökat. En orsak till att nya partier relativt snabbt kan röna framgång i Danmark är att spärren till folketinget endast är 2%.

Kollapsen för Venstre har varit ännu mer omskakande i dansk politik. Vid valet 2019 ökade Venstre med 4 procentenheter men tappade makten då det Blå Blocket inte nådde upp till majoritetsgränsen på 90 av de 179 mandaten. Efter valförlusten ville partiledaren Lars Løkke Rasmussen diskutera partiets vision och samarbete mot mitten men istället blev det en diskussion om partiledarskapet och vid landsmötet röstades Løkke bort som partiledare.

Partiet höll sig kvar nära 20% fram till december 2020 då Venstres vice partiledare Inger Støjberg avgick efter ett bråk med den nya ledaren Jakob Ellemann-Jensen. Vid nyårshelgen i vintras meddelade Løkke att han lämnar Venstre efter 40 års medlemskap vilket slog ned som en bomb. Han ansåg att pragmatism och samverkan ersatts av ultimativa krav och murbyggande till omvärlden. Partiet tappade kraftigt efter Løkkes besked och ligger nu kring 11% i mätningarna.

Samtidigt har Konservative Folkepartiet – som genom årtionden turats om med Venstre om att vara det ledande högerpartiet i Danmark – ökat rejält.

Men nedgången hos Venstre och Dansk Folkeparti har inte motsvarats av uppgången hos Konservative och Nya Borgerlige. Konflikterna bland högerpartierna i kombination med Socialdemokraternas och statsminister Mette Frederiksens strama insatser mot pandemin har lett till att Socialdemokraterna stärkt sina aktier. S ligger nu på lika höga nivåer som vid valet 1998 då Poul Nyrup Rasmussen ledde partiet.

[forminator_poll id="1297"]

Stor prisförändring på snus och cigaretter

2024 06 19

Priset på snus och cigaretter förändras.

Skatten på tobak kommer att förändras från och med i höst.

Det har riksdagen nu beslutat.

Tanken med förändringen är att skillnaden mellan snus och cigaretter ska återspeglas.

Cigaretter är betydligt farligare än snus, och det bör märkas i en större skillnad i beskattningen, anser regeringen, som nu alltså har fått riksdagen med sig.

”Hälsoeffekterna varierar”

Beslutet innebär att skatten på snus kommer att sänkas, rapporterar Expressen.

Samtidigt så kommer skatten på cigaretter att höjas.

Frågan har bland annat drivits av SD.

– Hälsoeffekterna varierar stort mellan snus och exempelvis cigarretter. Det är mot ljuset av detta fullt rimligt att återspegla den skillnaden även i skattepolitiken så att det mer hälsosamma alternativet blir cirka tre kronor billigare, har SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt sagt i ett uttalande.

Börja gälla i höst

När det gäller snuset så sänks skatten med 20 procent, uppger tidningen.

Cigaretter, cigariller och röktobak blir däremot dyrare då skatten höjs med 9 procent.

Förslaget röstades igenom i riksdagen under tisdagen.

Förändringen kommer att börja gälla från och med den 1 november i år.

Snusskatten redan lägre

Skatten på snus är redan idag lägre än på cigaretter.

Men Tidöpartierna bedömer alltså att skillnaden bör bli större, så att det mindre hälsofarliga alternativet blir ännu billigare.

Foto: Swedish Match Peter Knutson

Text: Redaktionen


Svensk biltillverkare uppmanar: “Kör inte bilen”

2024 06 19

Den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg riktar en uppmaning till kunder.

Det var i helgen som en av Koenigseggs bilar fattade eld i den grekiska huvudstaden Aten av oklar anledning.

Två förare hade tagit plats i en Koenigsegg Jesko i samband med en tour för supersportbilar när bilen, värd omkring 40 miljoner kronor, fattade eld.

Båda förarna kunde ta sig ut i tid men bilen brann upp och det som blev kvar fick till slut släckas av grekisk räddningstjänst.

Det finns inga uppgifter om att någon ska ha skadats i samband med branden.

Riktar uppmaning

Vad som är oroväckande för den svenska biltillverkaren är att man inte vet varför bilen fattade eld.

Koenigsegg ämnar nu ta reda på vad det var som ledde till branden, och riktar samtidigt en uppmaning till alla kunder med en Koenigsegg Jesko om att inte köra bilen.

Koenigsegg har skickat en representant till Aten för att ta reda på mer om saken, rapporterar Teknikens Värld.

Har vunnit priser

Koenigsegg, som producerar supersportbilar i liten kvantitet, har tidigare vunnit priser just för modellen Jesko.

Bland annat hos brittiska BBC Top Gear Awards.

– Domarna vid årets Top Gear Awards har beslutat att Koenigsegg Jesko är den värdiga vinnaren av "Hypercar of the Year", med erkännande av den slående designen och innovationerna under huven som ger otroliga prestanda, inleder Koenigsegg om vinsten.

– Vi är så glada över att få det här priset, vi har verkligen lagt ner vår själ och vårt hjärta i att få Jesko att sticka ut som en hyperbil och otroligt nog fick Jesko priset på min far Jeskos födelsedag, som bilen också är uppkallad efter. Stjärnorna stod i linje, säger den svenska vd:n Christian von Koenigsegg.

Grundades 1994

Koenigsegg grundades 1994 och har blivit ett svenskt exportmärke av rang.

– Koenigsegg Automotive AB grundades 1994 av Christian von Koenigsegg och är världsledande inom konstruktion och tillverkning av megabilar med ultimata prestanda och banbrytande mobilitetsteknik, framhåller bolaget.

Bas i Ängelholm

Koenigsegg verkar utifrån Ängelholm och har hundratals anställda.

– Bolaget är baserat i Ängelholm i södra Sverige och har cirka 500 anställda.

Foto: A. Wilson

Text: Redaktionen