Tre populära länder har fått nog – svenskar kan få betala 2 000 kronor mer

2025 01 10

Svenska folkets mest populära resmål väntas bli flera tusenlappar dyrare i år.

Det första beskedet kom redan i december.

Gran Canaria-kommunen Mogán bestämde sig då för att införa en skatt för turistövernattningar efter massiva protester mot överturismen på Kanarieöarna.

Nu väntas svenskfavoriterna Grekland, Portugal och Thailand göra samma sak, vilket kan höja priserna med flera tusenlappar för en vanlig svensk familj.

Det rapporterar den brittiska konsumentsajten Which.

2 000 kronor dyrare

När det gäller Grekland är planen att införa en separat skatt för besökare under lågsäsong, det vill säga från november till februari.

Då kommer skatten bara att ligga på två euro per dag och person.

Desto dyrare blir det under sommarsäsongen. Då ökar skatten till åtta euro per dag, motsvarande 92 kronor om dagen eller drygt 650 kronor för en vecka.

För en familj på fyra personer skulle vistelsen öka i pris med nästan 2 000 kronor.

Billigare sjövägen

Thailand, som är ett omåttligt populärt resmål för svenskar under vintern, väntas den nya reseskatten träda i kraft först i mitten av 2025.

Enligt det förslag som just nu ligger på bordet ska besökarna betala en engångsavgift på cirka 100 kronor för de som anländer via flyg.

Reser man till Thailand med båt halveras summan.

Det tredje landet, Portugal, införde redan under 2024 turistskatt i 26 kommuner, bland annat i turistmagneten Algarve och på flera håll nära huvudstaden Lissabon.

Från och med januari 2025 kommer även Azorerna att börja ta ut en avgift på två euro per person.

LÄS MER: Turister varnas för populära resmål – hela listan

"Ska skydda kultur och miljö"

Även Amsterdam, Paris och paradisön Bali har sedan tidigare sållat sig till skaran som infört besöksavgifter för turister.

– Den här avgiften syftar att skydda kulturen och miljön på Bali, sade öns tillförordnade guvernör Sang Made Mahendra förra året.

Bakgrunden till besöksavgiften är en mängd incidenter som bland annat inkluderat "respektlösa handlingar mot den övervägande hinduiska öns kultur”, skriver AP.

LÄS MER: Panik hos flygjätte – otäck video skrämmer resenärer

Foto: T. Salas

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen