Trafikverket larmar – var fjärde dödsolycka har en sak gemensamt

2023 08 24

Trafikverket går nu ut med nya uppgifter om trafikolyckor i Sverige.

Myndigheten förklarar under torsdagskvällen att var fjärde dödsolycka på de svenska vägarna är med en lastbil.

Detta samtidigt som lastbilstrafiken har ökat med 30 procent på 20 år.

Nu vill Trafikverket se över säkerheten i lastbilarna för att försöka förbättra trafiksäkerheten.

– De har inte följt samma snabba utveckling av säkerhet som personbilar som i dag har autobroms exempelvis där bilen själv bromsar hastigt, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, till Sveriges Radio.

“Är jättesvårt”

Kraft menar att sannolikheten att överleva en trafikolycka där en lastbil är inblandad är mindre än den hade varit annars.

– På en 80-väg när personbilar möter varandra och frontalkrockar så är möjligheterna att överleva ganska goda. Men så fort det är en lastbil så är det jättesvårt, säger hon.

Två dödsolyckor i veckan

Bara den här veckan har två dödsolyckor skett i trafiken där lastbilar har varit inblandade.

En person har dött i en kollision mellan en personbil och en lastbil i Lysekils kommun, samtidigt som fem personer förlorade livet i en liknande olycka utanför Falköping i måndags.

– Oerhört tragiskt. Vi får inte glömma bort att bakom ratten sitter en människa, säger Agneta Berlin, verksamhetsansvarig på NTF Fyrbodal, till SVT.

Olycka i Karlstad

På torsdagseftermiddagen har en olycka skett där en personbil och en lastbil varit inblandade.

– En polispatrull som kör på E18 i höjd med Segerstad upptäcker att det är stopp i trafiken. De undersöker saken och det visar sig att en lastbil och en personbil är inblandade i en olycka i riktning mot Karlstad, framhåller polisen angående händelsen.

Ingen person ska ha skadats allvarligt.

Krockade med rådjur

Även tidigare under torsdagen var en mindre lastbil inblandad i en olycka.

Fordonet krockade med ett rådjur i Åre, varpå djuret dog.

Inga personskador rapporterades.

Foto: Kävlinge Kommun

Text: Redaktionen


Föräldrars oväntade beteende – kan vara olagligt

2024 07 24

SMånga föräldrar agerar på ett sätt som faktiskt kan vara olagligt.

Det är tuffa tider för många föräldrar.

De senaste åren har många haft det väldigt svårt att få ekonomin att gå ihop, på grund av bland annat hög inflation och höga elpriser.

En undersökning från Länsförsäkringar visar att var tionde förälder har tagit att barnens sparpengar utan att sätta tillbaka summan.

Många har ansträngd situation

Det är en ökning med sex procentenheter jämfört med förra året.

– Det är en betydande ökning och trenden avspeglar att många barnfamiljer har haft det svårt att få ekonomin att gå ihop, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar, i ett uttalande.

Agerandet är vanligast bland ensamstående föräldrar (18 procent) och inom hushåll med låg inkomst (28 procent), som drabbas extra hårt i kärva tider.

– Många har fortsatt en ansträngd ekonomisk situation med höga räntor och stora utgifter för mat och andra inköp. Det är fullt förståeligt att mer pengar går till de vardagliga utgifterna och mindre till barnens sparande, säger Stefan Westerberg.

Han uppmanar dock föräldrar att sätta tillbaka pengarna när man har möjlighet till det. Han tycker också att man ska försöka återuppta barnens sparande så fort som möjligt när den ekonomiska situationen tillåter det.  

Kan vara olagligt

Det är viktigt att tänka sig för och att alltid tänka på barnets bästa när man hanterar barnets sparpengar.

Att ta ut pengar från barnens sparkonto kan nämligen vara olagligt om det inte används till något som är nödvändigt för barnet, enligt Privata Affärer.

– Det går alltså inte att köpa golfklubbor till pappa för barnens pengar, säger Lendos sparekonom Sharon Levie till tidningen.

Föräldrar har förmyndarskap över barnet och kan fatta beslut om vad pengarna ska gå till, men pengarna får inte användas till föräldrarnas egna behov eftersom de tillhör barnet. Det gäller även om föräldrarna själva har satt in sparpengar på barnets konto.

Foto: Kelli McClintock

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen