TEORIN: Så kan mördaren ”gynnas” av dådet i Skärholmen

2024 04 13

Många söker nu förklaringar till det meningslösa mordet på en pappa i Skärholmen.

Både i Skärholmen och i hela Sverige är det många som fortfarande är chockade efter det brutala mordet på 39-årige Mikael.

Frågan som många ställer sig är varför mordet begicks.

Brottsoffret var en helt vanlig pappa utan koppling till kriminella gäng.

Men det finns teorier om varför gärningsmannen valde att skjuta en människa på måfå.

Våld kan ge status

I TV4-programmet ”Efter fem” har kriminologen Camila Salazar Atías uttalat sig om just den saken.

Hon jobbar för Fryshuset och sitter även i Utbildningsnämnden i Stockholm för S.

Hon menar att unga gängmedlemmar kan gynnas av att visa att de är våldsbenägna.

Det kan höja deras status inom den gängkriminella världen.

– Det är tyvärr så, att använda våld kan ge status. Att ha ett våldskapital, som det heter, ger också status, säger hon i programmet.

Gängens logik

Jakten på status och strävan efter att klättra i hierarkin kan alltså vara en förklaring till det meningslösa våld som vi har sett exempel på i veckan.

Camila Salazar Atías menar också att det enligt gängens logik är fullt naturligt att gå omkring och bära vapen på stan.

Det gör de för sin egen säkerhet.

– I den logiken de befinner sig i så är ju att ha en skottsäker väst, ett vapen och så vidare, ett sätt att faktiskt skydda sig. Det låter kanske konstigt, men det är ett sätt att skydda sig mot andra gäng, säger hon.

Vägar ut ur kriminaliteten

Samtidigt frågar sig många vad samhället kan göra för att motverka våldet.

Förutom polisiära insatser så anser Camila Salazar Atías att man måste öppna upp vägar ut ur kriminaliteten.

– Vi har träffat väldigt många som känner att det är kört för att de har begått ett brott, ”nu har jag valt bana”. Det är viktigt att vi fortfarande är öppna för att du kan välja en annan bana, och hur ser då det ut? frågar hon sig.

Mordet i Skärholmen har väckt mycket starka reaktioner, och även diskussioner om huruvida det är för farligt att visa civilkurage i dagens Sverige.

Någon gärningsman är ännu inte gripen, men som MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat så tror sig polisen vara på rätt spår.

– Vi har en relativt god uppfattning om vilka vi jagar, säger Stockholm syds biträdande polisområdeschef Max Åkerwall till SR.

Arkivfoto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen