Tegnell backar inte – Restriktioner ska avvecklas trots ökad smitta

2021 07 25

Den extra smittsamma och även farligare deltavarianten ökar i Sverige och tidigare statsepidemiologen vill att Sverige gör som många andra EU-länder och stoppar avvecklingen av restriktioner. Men Anders Tegnell tänker inte backa.

– Det finns inga funderingar på att backa så här långt, säger Tegnell till GP trots att smittan ökat med 24 % i Sverige senast registrerade veckan och med hela + 63 % i Skåne, + 50 % i Västra Götaland och + 44 % i Stockholm.

Mycket har slopats

– Vi har en viss ökning i storstadsregionerna, men den koppling vi kan se har främst med ungdomar som reser utomlands att göra, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till GP.

För 10 dagar sedan slopade S-MP-regeringen bland annat passagerarbegränsning för långväga kollektivtrafik med buss och tåg och man slopade även uppmaningen om att bära munskydd i kollektivtrafiken. Även kvadratmeterkravet på publika platser togs bort klargör GP.

Okej till festivaler

Anders Tegnell menar att det räcker med att hålla avstånd till varandra och betonar även vikten av att vaccinera sig. Han tycker dessutom att det är okej att gå på musik- och kulturfestivaler.

– Ja det tycker jag, om man håller avstånd. Det absolut bästa är ju om man vaccinerar sig först. Det är jätteviktigt att man tänker på det, och att man även tänker på andra och inte går dit om man känner sig krasslig, säger han till GP.

ANALYS

Det är härligt att dödstalen är låga i Sverige just nu jämfört med övriga Europa. Samtidigt måste man vara realist. Att tro att folk kommer att hålla distansen till varandra under festivaler är baserat på hur det ser ut i samhället i övrigt just nu inte särskilt troligt.

Det skulle inte vara fel med särskilda insatser under dessa festivaler i form av extra många skyltar, mycket handsprit och kanske högtalarinformation om att hålla distansen samt särskilda personer som påminner. De som är vaccinerade har förstås ett helt annat skydd än ovaccinerade besökare.

Foto: Folkhälsomyndigheten YT

[yop_poll id="413"]

Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen