Systembolaget förfärade: “Vi står inte bakom det här”

2024 01 18

Systembolaget påstås skrämma småskaliga producenter till tystnad.

Anklagelsen riktades mot det statliga bolaget efter beskedet om att gårdsförsäljning nästa år kan bli verklighet.

Enligt flera producenter hotade Systembolaget med att ta bort en TSLS-märkning i butikerna vid ett sådant scenario, vilket skulle slå hårt mot de mindre producenterna.

– Den senaste tiden upplever flera mindre alkoholproducenter att Systembolaget, som är deras enda försäljningskanal, kommer med förtäckta hot, framhåller riksdagsledamoten Elisabeth Thand Ringqvist (C), i Expressen.

– Hot om att införande av gårdsförsäljning kan innebära att deras produkter inte längre kommer finnas på de lokala hyllorna. 

Systembolaget slår tillbaka

Nu slår Ann Carlsson Meyer, vd för Systembolaget, tillbaka.

I en formell kommentar på bolagets hemsida förfäras man över anklagelserna.

Vi känner inte igen oss i den bild som beskrivs i debattartikeln. Det är inte heller ett förhållningssätt vi skulle stå bakom, uttrycker Ann Carlsson Meyer.

Enligt vd:n speglas inte alls de exempel som politikern lyfter fram hur Systembolaget arbetar.

– Vårt uppdrag är inte att arbeta med lobbying eller driva opinion. Däremot för vi en ständig dialog med våra viktiga intressenter, däribland leverantörerna om omvärldens förändringar.

Bjudit in C-politikern

Enligt Systembolaget är dess relation till leverantörerna och deras produkter en förutsättning  för nöjda kunder.

Ann Carlsson Meyer understryker att god affärsetik, objektivitet och ansvar alltid ska prägla kontakterna och diskussionerna som bolaget för.

Elisabeth Thand Ringqvist ska även ha bjudits in för ett möte för att diskutera inköpsprocesserna vidare.

"Görs inte publikt"

C-ledamoten har vid upprepade tillfällen gått till attack mot Systembolaget för att “hota lokala alkoholproducenter som överväger gårdsförsäljning.

– Självklart är försäljningsvolymen på Systembolaget större än den som skulle kunna bli möjlig på “gården”, skrev hon på Facebook redan i december.

– Dessa hot görs givetvis inte publikt utan i samtal med bryggerier och destillerier.

LÄS MER: Anklagelsen: Systembolaget har gått för långt

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen