Anklagelsen: Systembolaget har gått för långt

2024 01 08

Regeringen har öppnat för att gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker kan bli aktuellt i Sverige inom kort.

Redan 2025 skulle gårdsförsäljning kunna bli verklighet, enligt socialminister Jakob Forssmed (KD).

Men frågan är känslig. Småskaliga producenter, de som ska gynnas mest, börjar nu oväntat vädra sitt missnöje.

Anledningen är att Systembolaget varnar dem för digra konsekvenser, rapporterar Svenska Dagbladet.

Vågar inte uttala sig

Just nu märks småskaliga producenters produkter med en så kallad TSLS-märkning i butik. Helt avgörande för att inte gå i konkurs, enligt många.

Den märkningen kommer att försvinna om gårdsförsäljning öppnar upp, hotar Systembolaget enligt de mindre producenterna.

– Det är den stora skräcken, att TSLS skulle tas bort, säger bryggaren Erik Sahlin i Borlänge till SvD.

Men de flesta producenter vågar inte uttala sig i tidningen – de är rädda för “repressalier” från Systembolaget.

"Har gått för långt"

Toppolitikern Elisabeth Thand Ringqvist (C), riksdagsledamot, menar att Systembolaget “absolut har gått för långt”.

Hon har själv ringt upp det statliga bolaget för att säga vad hon tycker om de skrämselmetoder som påstås bedrivas.

– Systembolaget har uttryckligen, men också som förtäckta hot, sagt att man kommer att sluta med det lokala och småskaliga sortimentet om förslaget blir verklighet, säger Elisabeth Thand Ringqvist till SvD.

Bolaget svarar

Systembolaget har svarat på anklagelserna. Enligt bolaget vet man ännu inte hur TSLS-sortimentet påverkas om det blir grönt ljus för gårdsförsäljning – det går inte att svara på förrän förslaget är helt färdigt.

Bolagets presstjänst meddelar också att god affärsetik, transparens och likabehandling och är centralt i Systembolagets arbete.

Vill sätta igång så fort det går

Arbetet med att förverkliga förekomsten av gårdsförsäljning pågår.

– Nu ligger fokus på att så snabbt som möjligt ta fram ett förslag som håller EU-rättsligt och anmäla detta hos kommissionen, framhöll regeringen i ett pressmeddelande i september.

– Regeringen bedömer att lagändringen kan träda i kraft någon gång i början av 2025, men det förutsätter en EU-process som inte drar ut på tiden, uttryckte bland annat Jakob Forssmed vid tillfället.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Butikskedjan Power går ut med varning till kunder

2025 02 10

Butikskedjan Power varnar för bedrägerier och falska hemsidor.

Elektronikkedjan är ett av många företag som tvingas rikta den här typen av meddelanden till kunderna.

Bedrägerier ställer till med stora problem - och Power har märkt att deras varumärke används för att genomföra sådana brott.

Därför går kedjan nu ut med en varning till kunderna.

Power varnar

Så här lyder Powers varning:

– Just nu cirkulerar det bluff-SMS från avsändaren "Power" där ordernummer som börjar på 6 och ett falskt 08-nummer anges, varnar kedjan.

– POWER skickar enbart ut SMS med avsändare POWER (stora bokstäver), våra webbordrar börjar med nummer 21 och numret för att kontakta oss på via kundtjänst är 08 517 66 000. Kontrollera att SMS'et du fått stämmer överens med detta, annars är det falskt.

Även bedrägerisida

Power har även lagt märke till att det dyker upp bedrägerisidor.

– Just nu får vi in kunder som lagt ordrar på www.power-sverige.com. Detta är en bedrägerisida och inget som POWER står bakom. Power.se är den enda hemsidan som vi säljer produkter online på.

Olika typer

Power förklarar att bedragarna använder sig av olika typer av metoder för att lura folk.

– Bedragare kan försöka nå dig via mejl, telefonsamtal eller SMS och påstå att de representerar POWER Sverige, förklarar kedjan.

– Ett exempel kan vara att de ringer dig, utan att du haft tidigare kontakt, och utger sig för att vara från kundtjänst. De kan be om personlig information, lösenord eller annan känslig information.

Leveranser och sociala medier

Power varnar även för leveransbedrägerier och att bedragarna använder sociala medier.

Kunder kan få ett SMS eller mejl där det står att man beställt något och att det är på väg till postombud och vid frågor ska kedjan kontakta oss på ett telefonnummer. 

Detta nummer leder till bedragare som sannolikt kommer försöka få dig att logga in med BankID.

– Bedragare kan skapa falska webbplatser eller sociala medieprofiler som ser ut som POWER Sveriges officiella sida, fortsätter Power.

– De kan försöka locka kunder med tävlingar för att göra köp eller för lämna ut personlig information. Ofta säljs produkter till enormt billiga priser.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Familjeägd klädkedja i konkurs

2025 02 10

Den Stockholmsbaserade modekedjan Stockholm Boulevard går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked i modebranschen.

Den här gången är det den Stockholmsbaserade familjeägda klädkedjan Stockholm Boulevard - förkortat som Sthlm Blvd.

Det rapporterar sajten E-handel.

Går i konkurs

Kedjan har butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Mood Stockholm, Bromma Blocks och Täby Centrum och bedriver även e-handel.

En konkursansökan inkom på söndagen och under måndagen har Stockholms tingsrätt fattat beslut.

Kedjan har arbetat med försäljning av skandinaviska varumärken och fokuserat på hållbarhet.

Är på obestånd

Bolaget är på obestånd och därför har beslut om konkurs fattats.

Det är i nuläget oklart vad som blir av Stockholm Boulevards tillgångar.

Haft flera butiker

Sthlm Blvd är ett familjeföretag och ägarna Eva och Bengt Jaller har lång erfarenhet i modebranschen och har under trettio år drivit flera olika typer av modebutiker i Stockholm.

Sthlm Blvd har funnits sedan 2015 då de startade fyra butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Bromma Blocks och i Mood Stockholm. 

Hösten 2022 öppnade en femte butik i Täby Centrum.

Stor osäkerhet

Stockholm Boulevard är en av flera aktörer i modebranschen som har konkursat de senaste åren.

De svåra ekonomiska förutsättningar, som har kännetecknats av höga hyror, svag köpkraft hos konsumenten och svåra räntekostnader, har lett till att många butiker har tvingats slå igen.

Inom detaljhandeln, en bransch som under 2024 haft höga konkurssiffror, minskade dock antalet konkurser med 8 procent i januari. 

Trots detta kvarstår osäkerheten, då flera stora företag inom detaljhandeln, exempelvis Buttericks, Nathalie Schuterman och Sneakersnstuff har gått i konkurs under januari månad.

Även inom partihandeln noteras en minskning om 32 procent.

– 2024 har varit ett år präglat av stora svängningar för företagskonkurserna i Sverige, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt. Konkursnivåerna är fortsatt höga, och många företag står inför stora utmaningar, inte minst inom detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen