Sveriges fjärde populäraste bank lovar positivt besked

2023 09 25

Mycket har den senaste veckan handlat om Riksbankens senaste höjning av styrräntan.

Det var i torsdags som beskedet kom.

Räntan höjs med 0,25 procentenheter – från 3,75 till 4,0 procent.

– Prognosen för styrräntan visar att den kan komma att höjas ytterligare, varnade Riksbanken i ett uttalande.

Lovar positiv förändring

Sedan dess har, som förväntat, räntorna börjat stiga hos Sveriges banker.

Först ut var Swedbank som höjde sin rörliga tremånadersränta med 25 punkter till 5,94 procent.

Liknande förändringar är att vänta bland övriga banker.

Men mitt i allt prat om stigande räntor presenterar en av Sveriges mest populära banker en annan höjning – och det är i det här fallet ett positivt besked för dess kunder.

Det handlar om en höjd sparränta och bakom förändringen står inte någon av Sveriges storbanker, utan istället ICA Banken.

"Ska löna sig"

För privatkunder till ICA Banken höjs räntan på sparkonton med 0,25 procentenheter – vilket får den att landa på 2,50 procent.

På onsdag, 27 september, träder förändringen i kraft.

– Det ska löna sig att spara sina pengar på konto när tiderna är osäkra, säger Marie Halling, vd för ICA Banken, i ett pressmeddelande.

– Kombinationen av en attraktiv ränta på lönekonto och en höjd ränta för buffertsparandet är ett sätt för oss att stötta våra kunder i vardagsekonomin just nu.

Fjärde mest populära

Enligt en undersökning från Svenskt kvalitetsindex är ICA Banken den fjärde mest populära banken i Sverige baserat på privatkunders omdöme och kundnöjdhet.

Det är dock inte den enda banken som höjer sin sparränta i veckan. Även Nordnet gör samma sak från och med idag (måndag).

– Som följd av stigande räntor ser vi ett ökat intresse för kontantsparande bland våra kunder, säger bankens Sverigechef Martin Ringberg i ett pressmeddelande.

Nordnets nya sparränta landar på 3,60 procent och blir därmed högre än den ICA Banken erbjuder.

Bäst ränta fanns i slutet av förra veckan hos den digitala banken Lea bank (3,90 procent) enligt jämförelsetjänsten Compricer.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” har över 4 miljoner kunder – se hela listan

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


Allt fler bilister drabbas av samma problem – bilarna förstörs

2023 12 04

Mekaniker uppmärksammar nu ett växande problem för bilister.

Under den senaste tiden har det varit mycket kallt i Sverige och många håller sig inomhus i den mån det är möjligt.

Samtidigt är det många som uppskattar att de har en bil att ta sig till jobbet med, men nu drabbas allt fler bilister av samma problem.

Problemet gör gällande obehagliga upptäckter under motorhuven, där råttor och möss flyttar in i allt högre grad.

Det rapporterar SVT.

“Klart de drivs”

Mössen och råttorna bosätter sig i motorutrymmet på bilarna och ställer till med problem.

Det är någonting som har blivit allt vanligare, förklarar bilmekanikern Fredrik, som SVT har pratat med.

– Min uppfattning är att de här problemen eskalerat. Klart de trivs här. Här har de ju en varm lägenhet de kan möblera, säger han.

Orsakar problem

Gnagarna orsakar problem för bilister, då de härjar runt i fordonet.

Det är någonting som Fredrik själv vittnar om när bilar har kommit in till hans verkstad.

– Det hade blivit kortslutning. När vi lyfte på huven förstod vi varför.

Kostsamma skador

Försäkringsbolaget Folksam understryker vikten av att hålla koll så att inga omfattande skador orsakas på bilarna.

– Eftersom råttor behöver gnaga för att tänderna inte ska bli för långa äter de gärna på inredning i bilkupén och kablar i motorutrymmet om de tagit sig. Det kan orsaka stora skador och kostsamma reparationer, framhåller Folksam.

Ger tips

Det finns några saker man kan göra för att hålla gnagare borta från bilen, bland annat skaffa en elektrisk råttskrämma som sänder ut ett högfrekvent ljud för att hålla råttorna borta.

– Du bör också se till att du har rent och städat i och runt bilen för att inte locka till sig gnagare. Ett annat tips är att flytta bilen varje dag för att störa råttorna, förklarar Folksam.

– En bil som står still under längre tid blir ett lätt villebråd i ett område där det finns råttor och möss.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”

2023 12 04

Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.

Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.

Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.  

Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.

I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.

– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.

Stress och uteblivna förklaringar

Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.

– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.

Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.

– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.

Accepterar inte ett nej

Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.

Flera anmälningar visar samma sak:

- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.

- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.

Hänvisar till tidigare förbud

År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.

– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen