Sveriges fjärde populäraste bank lovar positivt besked

2023 09 25

Mycket har den senaste veckan handlat om Riksbankens senaste höjning av styrräntan.

Det var i torsdags som beskedet kom.

Räntan höjs med 0,25 procentenheter – från 3,75 till 4,0 procent.

– Prognosen för styrräntan visar att den kan komma att höjas ytterligare, varnade Riksbanken i ett uttalande.

Lovar positiv förändring

Sedan dess har, som förväntat, räntorna börjat stiga hos Sveriges banker.

Först ut var Swedbank som höjde sin rörliga tremånadersränta med 25 punkter till 5,94 procent.

Liknande förändringar är att vänta bland övriga banker.

Men mitt i allt prat om stigande räntor presenterar en av Sveriges mest populära banker en annan höjning – och det är i det här fallet ett positivt besked för dess kunder.

Det handlar om en höjd sparränta och bakom förändringen står inte någon av Sveriges storbanker, utan istället ICA Banken.

"Ska löna sig"

För privatkunder till ICA Banken höjs räntan på sparkonton med 0,25 procentenheter – vilket får den att landa på 2,50 procent.

På onsdag, 27 september, träder förändringen i kraft.

– Det ska löna sig att spara sina pengar på konto när tiderna är osäkra, säger Marie Halling, vd för ICA Banken, i ett pressmeddelande.

– Kombinationen av en attraktiv ränta på lönekonto och en höjd ränta för buffertsparandet är ett sätt för oss att stötta våra kunder i vardagsekonomin just nu.

Fjärde mest populära

Enligt en undersökning från Svenskt kvalitetsindex är ICA Banken den fjärde mest populära banken i Sverige baserat på privatkunders omdöme och kundnöjdhet.

Det är dock inte den enda banken som höjer sin sparränta i veckan. Även Nordnet gör samma sak från och med idag (måndag).

– Som följd av stigande räntor ser vi ett ökat intresse för kontantsparande bland våra kunder, säger bankens Sverigechef Martin Ringberg i ett pressmeddelande.

Nordnets nya sparränta landar på 3,60 procent och blir därmed högre än den ICA Banken erbjuder.

Bäst ränta fanns i slutet av förra veckan hos den digitala banken Lea bank (3,90 procent) enligt jämförelsetjänsten Compricer.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” har över 4 miljoner kunder – se hela listan

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


Larm från Ryssland – 26 procent av en hel bransch kan gå under

2024 11 14

Den ryska flygbranschen står inför enorma utmaningar.

Vladimir Putin har erkänt att den ryska ekonomin står inför vissa utmaningar.

Avsaknad av tillräckligt många arbetare och stigande räntor har blivit ett problem.

Samtidigt finns det större utmaningar i vissa branscher än i andra.

30 ryska flygbolag

På onsdagen kommer uppgifter om att den ryska flygbranschen har stora problem.

Den ryska tidningen Izvestia rapporterar att så många som 30 ryska flygbolag kan gå i konkurs under 2025 - vilket motsvarar 26 procent av landets passagerartrafik.

Det rapporterar Kyiv Independent.

Sanktionerna slår hårt

Sedan inledningen av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har många västerländska länder infört omfattande sanktioner mot Ryssland.

Flygbranschen har påverkats kraftigt.

– Ett trettiotal ryska flygbolag, som står för 26 procent av den inhemska passagerartrafiken, kan komma att gå i konkurs under 2025, uppger Kyiv Independent.

– Sedan den fullskaliga invasionen började, infördes västerländska sanktioner mot de flesta ryska flygbolag. Som ett resultat av detta slutade flera branschaktörer 2022 att göra leasingbetalningar.

De ryska flygbolagen befarar att deras ekonomiska situation kommer att försämras och att deras operatörscertifikat kommer att återkallas på grund av ackumulerade skulder för leasing av utländska flygplan.

Medger problem

Vladimir Putin medger att det finns vissa utmaningar i den ryska ekonomin.

– Svårigheter och obalanser kvarstår i ekonomin, har han sagt enligt Newsweek.

Rysslands ekonomiska tillväxt har drivits på av rekordhöga militärutgifter, men bristen på arbetskraft, som förvärrats av truppförluster i Ukraina och kompetensflykt av dem som undvikit värnplikten, har drivit på inflationen, som centralbanken har försökt dämpa med höjda räntor.

Ökade kostnader

Marknadsanalytikern Grzegorz Drozdz har uttalat sig om situationen.

– Dessa höjningar har avsevärt ökat kostnaden för nya lån och lån med rörlig ränta. Den ryska rubeln fortsätter att försvagas trots höga realräntor.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


SNÖVÄDER PÅ VÄG: Första snön för stora delar av Sverige

2024 11 15

Nästa vecka slår vädret om.

Vintern kommer till stora delar av landet.

Södra och mellersta Sverige kan räkna med årets första snö i början av nästa vecka.

Det uppger TV4:s meteorolog Ulrika Elvgren.

– Den kommer på måndag eller tisdag. Vi får återkomma med detaljer, säger hon till tv-kanalen.

Då sjunker temperaturerna

Temperaturerna runt om i landet väntas sjunka redan under måndagen.

– Troligtvis tar sig kalluft ner över landet, i alla fall under inledningen av veckan, framhåller SMHI:s meteorolog Angelica Lundberg i ett uttalande.

Inga varningar

SMHI har än så länge inte gått ut med några varningar för snöfall. 

Det är dock hög tid att byta till vinterdäck på bilen för att undvika olyckor.

Nästa vecka väntas vinterväglag på många håll i Sverige.

– Vinterdäck måste användas vid vinterväglag så det är hög tid att byta dem nu, säger TV4:s Ulrika Elvgren.

Tips: Så kör du säkert vid halka

När temperaturen sjunker riskerar vägarna att bli hala.

Att byta till vinterdäck är ett bra sätt att förbereda sig, men det finns andra saker som också är viktiga att tänka på i vintertrafiken.

Vädersajten Klart uppmanar bilister att även tänka på följande:   

- Håll koll på väderprognosen: Kontrollera vädret regelbundet och var beredd på att halka kan uppstå när temperaturen närmar sig noll.

- Kontrollera mönsterdjupet: Se till att mönsterdjupet är minst tre millimeter.

- Kör försiktigt: Håll avstånd och anpassa hastigheten efter väglaget.

- OBS! Kom ihåg att det kan vara halt på vägen även om temperaturen ligger över noll grader i luften. Vägbanan kan hålla minusgrader längre än luften, vilket innebär att is kan bildas trots att det är plusgrader.

Foto: J. Rosen

Text: Redaktionen