SVERIGE: Uppmanar till nya regler gällande elbilar

2023 05 01

Antalet elbilar i Sverige har ökat lavinartat de senaste åren.

Bara förra året steg antalet med 80 procent jämfört med 2021, visar statistik från Trafikanalys.

Intresset är med andra ord jättestort – men på ett område har inte utvecklingen hunnit med.

Stor utmaning

Det handlar om utbyggnaden av laddplatser i hyreshusgarage, där brandskyddsreglerna helt enkelt inte uppdaterats i takt med den stigande efterfrågan på elbilar, rapporterar SVT.

Brandgasventilationen är en stor utmaning – och i många underjordiska garage är den direkt bristfällig.

– Elbilsbränder kan bli väldigt intensiva med mycket rök och brandgaser, säger brandingenjören Robin Haglund till tv-kanalen.

Sätter ned foten

Nu sätter Fastighetsägarna Stockholm ned foten. Det måste bli förändring.

– Varje fastighetsägare ska inte behöva hitta på ett eget regelverk, säger vd:n Oskar Öholm.

Boverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har gjort bedömningen att det inte krävs specifika regler för elfordon.

Men det skapar oro – och just därför väljer fastighetsägare att inte bygga så många laddplatser som de kanske egentligen skulle vilja, påtalar Oskar Öholm.

Då kan bilen explodera

Risken för att en elbil ska börja brinna bedöms visserligen som liten. 

Det kan dock bli extremt intensivt om bilens litiumjonbatteri tar fyr – då risken för explosion ökar.

Samma batteri kan även återantända trots att elden släckts flera dagar tidigare.

– Det är en mer stressande situation när det kan vara elbilar i garaget, uttrycker brandmannen Johan Aarnio för SVT.

Polisen satte stopp

Säkerhetsriskerna kring elbilar har varit på tapeten vid flera tillfällen förr.

I januari satte polisen i Region Väst stopp för att deras personal ska få jobba med elbilar som myndigheten tagit i beslag.

– Vi ser och vi vet att de här högvolts- eller högspänningsfordonen innebär stora risker att hantera dem utifrån el, sade Björn Johnsson, polisens huvudskyddsombud i regionen, till Sveriges Radio.

– Det värsta scenariot är att någon av våra medarbetare faktiskt dör. Det är den nivån vi pratar om. Det är därför skyddsombudsstoppet kom till.

Införde försäljningsförbud

Elsäkerhetsverket, förvaltningsmyndigheten för tekniska säkerhetsfrågor inom elområdet, har också stoppat flera laddboxar till elbilar.

Man har även fattat beslut om försäljningsförbud för modellerna Easee Home och Easee Charge.

– Anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för, framhöll Elsäkerhetsverket vid tillfället.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen