SVERIGE: Politiker i öppet bråk om bensinen

2022 06 08

Efter att riksdagen idag stoppat regeringens löfte fortsätter partierna bråka om bränslekostnaderna.

Finansminister Mikael Damberg (S) hade lovat svenska bilägare 1 000 kronor i plånboken som plåster på såren för de drivmedelspriser som skenat under vintern och våren 2022. Om man bodde på landet skulle man få 1 500 kronor i kompensation.

Höjt tonläge

Men löftet tog tvärstopp i riksdagen idag när sex riksdagspartier sade blankt nej till regeringens åtgärd. 

Tonläget höjdes därefter mellan Socialdemokraterna och flera andra partier, och det känsliga bensinbråket har fortsatt under kvällen.

“Ett svek”

Finansministern gick till hårt angrepp mot framför allt SD och anklagade partiet för att svika de svenska pendlarna.

– Det är oerhört att oppositionen, med Sverigedemokraterna i spetsen, stoppar stödet till alla bilägare. Det är ett svek mot alla dem som sitter med de här höga bränslekostnaderna just nu, till följd av kriget i Ukraina, säger Mikael Damberg till Ekot.

Anklagelsen: “Valfläsk”

Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt reagerade blixtsnabbt efter finansministerns uttalande och skickade tillbaka en känga mot regeringen.

Enligt Sjöstedt förser Socialdemokraterna väljarna med en “valmuta”.

– Socialdemokraternas tusenlapp räcker inte till EN tank men ni vill fortfarande ha kvar reduktionsplikten som gör minst 4 kronor på priset vid pump? Valflä(S)k, framhäver han på Twitter.

“Ett hån”

Även Moderaternas motsvarighet Elisabeth Svantesson har svingat rejält mot Mikael Damberg efter beskedet om att riksdagen stoppar regeringens förslag på kompensation för de höga priserna.

– Det är ett hån mot alla som varje dag är beroende av sin bil, för det räcker knappt till en tank, säger hon till SR Ekot och kallar regeringens kompensationsförsök för “dålig ekonomisk politik”, säger hon enligt SR.

Finansministern: “SD luras”

Mikael Damberg själv har i en intervju med TT även anklagat SD för att “luras” och att partiet väljer att backa när det väl är dags att leverera. Nu meddelar finansministern att sista ordet inte är sagt och att han kommer att ta frågan vidare till valet.

– Om riksdagspartierna röstar emot det här så får vi väl berätta om det här i valrörelsen, säger Mikael Damberg till nyhetsbyrån enligt Aftonbladet.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Mclean resp Sveriges riksdag

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, förklarar Swedbanks chefsekonom Anna Bremam i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen