SVERIGE: Nya regler för ägg – det här gäller

2022 12 14

Matbutiker i Sverige får sälja ägg en vecka längre än tidigare.

Det står klart efter ett nytt EU-beslut, rapporterar SR Ekot.

I norra Europa kommer ägg att få säljas fram till 28 dagar efter värpning.

I södra Europa, där risken för salmonella i ägg är större, kommer ägg få säljas fram till 21 dagar efter värpning.

– Jättepositivt! Det kanske kan leda till minskat matsvinn och att man får ut mer av de matprodukter vi har i butikerna, säger Markus Wallgren, kund på Ica Kvantum Mariehem i Umeå, till P4 Västerbotten.

Tidigare har bäst före-datum för ägg fått vara max 28 dagar efter värpning men butikerna har bara fått sälja, eller skänka dem, i 21 dagar efter värpning.

– De nya reglerna ger butikerna mer tid att sälja äggen och leder sannolikt till minskat matsvinn, framhåller Livsmedelsverket.

”Gör stor skillnad”

Karin Fritz, rådgivare på Livsmedelsverket, anser att det nya EU-direktivet är mycket positivt.

– Det här är EU-regler som Sverige och Livsmedelsverket länge arbetat för att ändra på. Det gör stor skillnad när butikerna inte längre måste slänga ägg som har en hel vecka kvar till bäst före-dagen, säger hon i ett pressmeddelande.

Ägg är en råvara som har en lång hållbarhet.

Om ägg förvaras håller de sig oftast bra långt efter bäst före-dag.

Livsmedelsverket rekommenderar

Så ska du förvara ägg:

- Bäst före-datum som anges på äggförpackningen är satt utifrån att äggen förvaras i rumstemperatur.

- Förvara råa ägg i kylskåpet, cirka 4 °C. Då kan de hålla flera veckor efter att bäst före-datumet har passerat.

- Så länge ägg luktar och ser ut som de ska, går de bra att äta. Äggvitor, och även gulor, som blir över vid bak eller matlagning kan också frysas in.

En guide till det perfekta ägget

För att koka det perfekta ägget gäller följande rekommendationer:

3 minuters ägg: Vitan och gulan är lös. Ett 3-minuters ägg kan användas i emulsioner som ska bli extra krämiga.

4 minuters ägg: Nu är vitan lite fastare men fortfarande lös. Äggulan är lös och rinnig. Kan blandas ner i en pasta för ett krämigt resultat.

5 minuters ägg: Nu är vitan lite mer fast. Gulan är rinnig och lös.

6 minuters ägg: Det perfekta frukostägget? Vitan är fast, gulan är rinnig i mitten.

7 minuters ägg: Ett ägg med en fast vita, men fortfarande med en relativt rinnig gula.

8 minuters ägg: Ett perfekt hårdkokt ägg? Vitan är fast, gulan är fast men krämig.

9 minuters ägg: Nu är både vitan och gulan fasta. Passar till exempelvis klassikern hackat ägg till sill och brynt smör.

10 minuters ägg: Nu är ägget nästan helt hårdkokt, gulan är nästan helt ljusgul.

11 minuters ägg: Hårdkokt med ljusgul gula. Längre koktid leder ofta till att gulan blir lite torr och mjölig.

Källa: Svenska Ägg

Foto: Svenska Ägg

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen