”Varumärket i kris” – populärt kaffemärke skakat i grunden

2024 12 09

Ett av Sveriges absolut populäraste kaffemärken har ett stort arbete att göra för att återvinna ett förlorat förtroende.

I flera decennier pekades Gevalia ut som det mest populära kaffemärket i Sverige. 

Med marknadsandelar på nästan 40 procent prenumererade man på utmärkelsen i nästan 50 års tid, framför allt i västra och mellersta delarna av landet, har Svenska Dagbladet tidigare rapporterat om.

Men det var då. 

Nu befinner sig “varumärket i kris”, skriver livsmedelssajten Dagligvarunytt.

Ras på 330 miljoner

Konstaterandet sker efter att Gevalia nyligen kunde bekräfta ett omsättningstapp på 21 procent förra året – motsvarande ett ras på 330 miljoner kronor.

Det sker efter att Ica samma år plockade bort dess produkter från sortimentet när priset nådde matbutikernas smärtgräns.

Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, sade Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, till TV4 vid tillfället.

Kritiseras för verksamhet i Ryssland

Men det är knappast bara Icas bojkott som har spelat roll.

Att Gevalias moderföretag JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland är kanske den främsta anledningen till förtroenderaset.

Massiv kritik har riktats mot bolaget som följd.

De varumärken som väljer att fortsätta sin närvaro på den ryska marknaden är naturligtvis medvetna om att det kommer att påverka marknadens uppfattning och agerande, säger Anna Karin Lingham, varumärkesexpert, till Dagligvarunytt.

Hon tillägger att både ledning och medarbetare kan påverkas på flera sätt av kraftig konsumentkritik, inte minst när kortsiktiga beslut ska vägas mot långsiktiga effekter.

Ny etta i Sverige

När försäljningssiffrorna nyligen samlades in visade det att kritiken mot Gevalias varumärke även avspeglats i praktiken.

Under tiden har Löfbergs Mellanrost tagit över förstaplatsen som svenska folkets nya favoritkaffe, enligt siffror från analysföretaget NielsenIQ.

Hur JDE och Gevalia ska vända trenden och återbygga förtroendet i Sverige kan kaffejätten dock inte svara på.

– Vi kan inte kommentera våra lokala finansiella resultat eftersom vi är del av ett globalt företag som är listade på börsen, framhåller Hanne Birkbo, Nordic marketing manager på JDE i Sverige, till Dagligvarunytt.

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Biltema – kedjan svarar

2025 01 20

Ett Facebook-inlägg har lett till stort raseri hos Biltema-kunder.

Under de senaste åren har frågan om kontanter blivit allt mer omdebatterad.

I takt med digitaliseringens framfart har kortbetalning eller betalning med appar via telefonen blivit allt vanligare.

Många butiker väljer att bara ta emot kort- eller appbetalningar.

Nu har ett Facebook-inlägg från Biltema lett till raseri hos kunder - men det verkar som om de har fått allt om bakfoten.

Många kommentarer

Biltema lade ut ett inlägg på Facebook där de välkomnar kunder till cafét för att köpa semla och kaffe.

Hundratals personer har kommenterat inlägget - och många av kommentarerna är ilska riktad mot Biltema av kontantskäl.

– Ni tar ju inte kontanter, då förlorar ni mig som kund! Det är dom pengarna som jag har i plånboken som jag vill använda, inte dom på kontot, lyder en kommentar.

– Ni tar inte emot kontanter så nix hoppar över tyvärr, lyder en annan.

– Med kort nej tack, uttrycker en tredje.

Biltema svarar

Kunderna verkar dock ha fått saken om bakfoten.

Biltema hanterar inte kontanter i cafét, men det går mycket riktigt att betala kontant för varorna i en vanlig kassa.

– Av hygienskäl hanterar vi inte kontanter i våra Biltema Cafe men där vi erbjuder alla att betala dessa varor i en vanlig bemannad kassa, säger Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg till Nyheter24.

Het fråga

Kontantfrågan är en het sådan, där många vill se att mer görs för att skydda kontanternas roll i ett allt mer digitaliserat samhälle.

Även Riksbanken har tagit upp saken, och underströk i en rapport från förra året att mer måste göras.

– För att säkerställa att det går att använda kontanter i praktiken anser Riksbanken att fler åtgärder behövs, framhåller Riksbanken.

– Om regeringen och riksdagen väntar med att införa fler av de åtgärder som Riksbanken föreslår riskerar vi att ytterligare försämra möjligheten att använda kontanter så att de på sikt blir närmast oanvändbara som betalningsmedel.

“Kan bromsa”

Riksbanken fortsätter.

– Genom att agera snabbt kan vi bromsa den utvecklingen.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Svensk ishockeyklubb går mot konkurs

2025 01 20

Den Malmö-baserade ishockeyklubben IK Pantern är i kris.

För inte så länge sedan kom uppgifter om att den svenska fotbollsklubben Dalkurd är nära konkurs.

Nu kommer liknande uppgifter även från ishockeyvärlden.

Den Malmö-baserade ishockeyklubben IK Pantern är i kris - och vädjar nu till sina supportrar.

Vädjar till fansen

Obetalda skulder har lett till stora interna ekonomiska problem, och via ett meddelande på Facebook hoppas Pantern kunna lysa upp problemet och få hjälp från supportrarna.

Så här lyder klubbens vädjan:

– Nu står vi inför vår största utmaning någonsin. Ekonomiska svårigheter hotar att tysta sorlet från läktaren och släcka ljuset i ishallen för gott, framhåller klubben.

– Vi vet att pantern betyder mycket för så många. För barnen som en dag drömmer om att ta plats på isen. För alla familjer som samlas på matchdagar. För supporterklubben som troget håller Panterns fana högt i vått och torrt. 

“Varje krona räknas”

Klubben understryker vidare att “varje krona, varje stödinsats spelar roll, för så väl företagare som enskilda supportrar”.

– Sponsorpengar har tyvärr inte kommit in till föreningen som utlovat och nu befinner vi oss därav i ett mycket prekärt läge. Vi har skulder på cirka 800 000 kr i dagsläget. Pengar måste in inom kort och vi för dialog med inblandade parter!

Löner hålls inne

Enligt uppgifter till Sydsvenskan så hålls spelarlöner inne för närvarande.

Det återstår att se om IK Pantern - som grundades 1959 - överlever det ekonomiska stålbadet.

Tufft för många

Under de senaste åren har klädkedjor, restauranger, fotbollsklubbar och ishockeyklubbar fått stora ekonomiska utmaningar.

Många olika branscher har slagit larm om det rådande ekonomiska läget - och svensk konjunktur befinner sig på en svår plats.

Riksbanken har uppmanats från flera håll att få fart på konjunkturen genom räntesänkningar.

Ytterligare en sänkning väntas nu i slutet av januari, sen är det oklart hur myndigheten ställer sig till flera sänkningar redan under årets första sex månader.

Foto: M. Fournier

Text: Redaktionen