SVERIGE: Försvarsmakten vill minska allmänhetens rätt att överklaga övningar

2022 07 08

Försvaret i Sverige vill kringgå miljökrav och minska svenska folkets rätt till yttrande.

Åtminstone de närmsta fem åren, rapporterar Sveriges Radio.

Försvarsmakten har därför bett regeringen om att få slippa omfattande delar av Sveriges miljökrav så att skjutövningar och militära flygningar kan bli mer omfattande.

Behov av fler övningar

Anledningen är att myndigheten ser ett behov av att behöva öva i betydligt större utsträckning när nu militären ska växa. 

Försvarsmakten menar att miljötillstånden begränsar dagar man får öva, hur många skott som får avlossas och förutsättningar för hur militärflygningarna får lov att utföras, enligt SR.

Vill begränsa allmänhetens röst

Utöver undantag från miljökrav vill även Försvarsmakten införa begränsningar i allmänhetens rätt att yttra sig om planerade övningar, eftersom det händer att miljöärenden försenas på grund av att folk överklagar. 

Så var till exempel fallet då Försvarsmakten ville trappa upp sina styrkor på Gotland i våras. Då överklagade grannarna på ön de planerade övningarna, vilket sköt upp försvarets möjligheter att öva med tyngre artilleri, skriver SVT.

“Jätteviktigt”

Mattias Axner är chef på militära skjutfältet Marma och och vädjar till regeringen att gå med på Försvarsmaktens uppmaning.

– Att få till möjligheten att med kort varsel kunna förändra verksamheten är jätteviktigt, säger han till SR.

Inte fritt fram

Men även om S-regeringen skulle säga ja till myndighetens önskan innebär det inte att det är fritt fram för övningar och skjutningar var som helst i Sverige.

Enligt Försvarsmaktens miljöjurist Erica Ström måste man fortfarande ta hänsyn till miljökontroller.

– Det finns fortfarande starka verktyg kvar för tillsynsmyndigheten och starka regler kvar i miljöbalken som kommer att gälla även under den här femårsperioden, säger hon till SR.

Storsatsning på försvaret

I april meddelade regeringen en storsatsning på försvaret. De militära utgifterna ska uppgå till 2 procent av Sveriges BNP – vilket även motsvarar de krav som Nato ställer på sina medlemsländer.

– Det är en oerhört stor satsning och det kan bara jämföras med satsningar på försvaret under 1950-talet, sade försvarsminister Peter Hultqvist (S) till SVT, som dock betonade att satsningen kommer att ta tid.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 18

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen