SVERIGE: Bensinbolag tvingas till akuta åtgärder
2023 01 16
Flera bensinbolag har börjat sälja så kallad blankdiesel som är ett sämre alternativ för miljön.
Blankdiesel är diesel utan inblandning av biodrivmedel och säljs redan av bensinbolaget Skelleftebränsle i framför allt Norrbotten och Västerbotten.
Nu hakar två bensinjättar på samma koncept – Circle K och OKQ8 som kommer att sälja det under kommande tre månader, rapporterar SVT.
Bensinbolagen menar att de inte har något val, trots att blankdiesel är sämre för klimatet.
– Kunderna kräver det och vi måste möta behoven för att kunna konkurrera på lika villkor, säger Mikael Hansson, ekonomichef för OK Västerbotten, till tv-kanalen.
Betalar sig ur reduktionsplikten
Som grund för att gå över till att sälja blankdiesel utan inblandning av fossilfria drivmedel, exempelvis raps, anges alltså efterfrågan.
Lantbrukare pekar på att det blir stopp i maskinerna när det blir många minusgrader och man tankar med vanlig diesel.
För att sälja blankdiesel krävs dock att bensinbolagen betalar sig ur reduktionsplikten, som kräver att det måste vara 30 procent inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel i bränslet.
– Istället betalar vi en högre miljöpremie för att uppfylla reduktionsplikten, säger Per-Erik Jakobsson, vd för Skelleftebränsle, till SVT.
Möts av kritik
Att göra som ovanstående bensinbolag möts dock av skarp kritik från myndigheterna.
– Det leder då till ökade utsläpp, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalys på Naturvårdsverket.
Även Energimyndigheten har betonat att det finns stora risker med att frångå reduktionsplikten.
– Enligt vår analys står reduktionsplikten för majoriteten av utsläppsminskningarna som krävs för att nå målet till 2030 om minskade utsläpp med 70 procent jämfört med 2010 i transportsektorn, säger Sara Sundberg, chef för enheten för drivmedel och hållbara bränslen, till myndighetens hemsida.
Hon tillägger:
– Genomför vi inte de föreslagna förändringarna behöver andra styrmedel och åtgärder stå för motsvarande utsläppsminskningar.
Hett omdebatterad
Frågan om reduktionsplikten har varit hett omdebatterad under de senaste veckorna.
Före valet lovade regeringspartierna och Sverigedemokraterna en kraftig sänkning, ett löfte som stött på patrull med anledning av EU-regler.
I början av året medgav statsminister Ulf Kristersson (M) att det blir svårt att infria vallöftet om sänkt pris på bränsle i de nivåer man talade om före valet, eftersom att Sverige kommer att följa EU:s nya regler för reduktionsplikt oavsett vad de landar på.
– Absolut. Vi gillar idén av att vi har gemensamma spelregler för sådant som skapar gemensamma problem. Men nivån ska ligga lägre än vad den gör idag i Sverige för annars straffbeskattar vi svenska bilister på ett sätt som är helt orimligt, sade Kristersson till Dagens Nyheter för två veckor sedan.
LÄS MER: Nya besked om regeringens bränslelöfte
LÄS MER: Uppgifter: Kan hamna i domstolen
LÄS MER: Regeringen svarar om reduktionsplikten
LÄS MER: SD ryter ifrån – ställer tungt krav på regeringen
Foto: Circle K
Text: Redaktionen