SVERIGE: Bensinbolag tvingas till akuta åtgärder

2023 01 16

Flera bensinbolag har börjat sälja så kallad blankdiesel som är ett sämre alternativ för miljön.

Blankdiesel är diesel utan inblandning av biodrivmedel och säljs redan av bensinbolaget Skelleftebränsle i framför allt Norrbotten och Västerbotten.

Nu hakar två bensinjättar på samma koncept – Circle K och OKQ8 som kommer att sälja det under kommande tre månader, rapporterar SVT.

Bensinbolagen menar att de inte har något val, trots att blankdiesel är sämre för klimatet.

– Kunderna kräver det och vi måste möta behoven för att kunna konkurrera på lika villkor, säger Mikael Hansson, ekonomichef för OK Västerbotten, till tv-kanalen.

Betalar sig ur reduktionsplikten

Som grund för att gå över till att sälja blankdiesel utan inblandning av fossilfria drivmedel, exempelvis raps, anges alltså efterfrågan.

Lantbrukare pekar på att det blir stopp i maskinerna när det blir många minusgrader och man tankar med vanlig diesel.

För att sälja blankdiesel krävs dock att bensinbolagen betalar sig ur reduktionsplikten, som kräver att det måste vara 30 procent inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel i bränslet.

– Istället betalar vi en högre miljöpremie för att uppfylla reduktionsplikten, säger Per-Erik Jakobsson, vd för Skelleftebränsle, till SVT.

Möts av kritik

Att göra som ovanstående bensinbolag möts dock av skarp kritik från myndigheterna.

– Det leder då till ökade utsläpp, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalys på Naturvårdsverket.

Även Energimyndigheten har betonat att det finns stora risker med att frångå reduktionsplikten.

– Enligt vår analys står reduktionsplikten för majoriteten av utsläppsminskningarna som krävs för att nå målet till 2030 om minskade utsläpp med 70 procent jämfört med 2010 i transportsektorn, säger Sara Sundberg, chef för enheten för drivmedel och hållbara bränslen, till myndighetens hemsida.

Hon tillägger:

– Genomför vi inte de föreslagna förändringarna behöver andra styrmedel och åtgärder stå för motsvarande utsläppsminskningar.

Hett omdebatterad

Frågan om reduktionsplikten har varit hett omdebatterad under de senaste veckorna.

Före valet lovade regeringspartierna och Sverigedemokraterna en kraftig sänkning, ett löfte som stött på patrull med anledning av EU-regler.

I början av året medgav statsminister Ulf Kristersson (M) att det blir svårt att infria vallöftet om sänkt pris på bränsle i de nivåer man talade om före valet, eftersom att Sverige kommer att följa EU:s nya regler för reduktionsplikt oavsett vad de landar på.

– Absolut. Vi gillar idén av att vi har gemensamma spelregler för sådant som skapar gemensamma problem. Men nivån ska ligga lägre än vad den gör idag i Sverige för annars straffbeskattar vi svenska bilister på ett sätt som är helt orimligt, sade Kristersson till Dagens Nyheter för två veckor sedan.

LÄS MER: Nya besked om regeringens bränslelöfte

LÄS MER: Uppgifter: Kan hamna i domstolen

LÄS MER: Regeringen svarar om reduktionsplikten

LÄS MER: SD ryter ifrån – ställer tungt krav på regeringen

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


JUST NU: ”En av Rysslands viktigaste militära tillgångar” förstörd

2025 10 27

Ukrainas attacker försvagar den ryska krigsförmågan.

Ukraina har de senaste månaderna riktat in sina attacker mot ryska energianläggningar, men också mot Rysslands militära förmågor.

Nu har ett toppmodernt luftvärnsmissilsystem förstörts i en attack.

– Ukrainska styrkor upptäckte och förstörde framgångsrikt ett toppmodernt ryskt Buk-M3 luftvärnsmissilsystem värderat till 45 miljoner dollar, rapporterar Kyiv Independent med hänvisning till ett uttalande från Ukrainas militär.

Viktigt försvarssystem

Det dyrbara militära missilsystemet, som nu förstörts, beskrivs som ett av Rysslands viktigaste i försvaret mot ukrainska angrepp.

– Det är en av Rysslands viktigaste militära försvarstillgångar och används för att bekämpa mål i luften, på marken och på vattnet, uppger Kyiv Independent.

Det var den ukrainska så kallade Schwarzwaldbrigaden som utförde attacken, enligt den ukrainska militären.

Självgående luftvärnsmissilsystem

Det förstörda systemet Buk-M3 är ett självgående luftvärnsmissilsystem med medellång räckvidd som först utvecklades av Sovjetunionen på 1970-talet.

Sedan dess har stormakten utvecklat flera uppgraderade versioner.

Buk-M3 tillverkas av det ryska försvarsföretaget Almaz-Antey.

Det kan spåra och bekämpa upp till 36 mål samtidigt.

Systemet är utformat för att rikta in sig på flygplan, helikoptrar, kryssningsmissiler och drönare.

LÄS OCKSÅ: Putins nya taktik i kriget

Fler attacker

Under dagen kom också rapporter om en ukrainsk attack mot en damm nära Belgorod i Ryssland.

Attacken skadade dammen, som ligger norr om den ukrainska gränsen.

Skadorna har resulterat i översvämningar som stör den ryska logistiken och har strandsatt flera ryska enheter på den ukrainska sidan av floden utan säkra försörjningslinjer eller förstärkningar.

– Fiendens logistik har blivit betydligt mer komplicerad. Löven har också fallit. Så de enheter som lyckades korsa Siverskyi Donets har i praktiken skurits av från sina huvudstyrkor, uppger den ukrainska militären, rapporterar Kyiv Independent.

Text: Redaktionen


27okt2025

SJ mörkar 100 miljoner kronor

2025 10 27

SJ håller uppgifter om tågförsening hemliga.

Tågen i Sverige är ofta sena.

Det skapar ibland problem för resenärerna, som kan ha rätt till ersättning från tågbolaget.

– Om tåget du reser med blir försenat har du, om inte annat anges i våra resevillkor, rätt till förseningsersättning, uppger SJ.

Sveriges statliga tågbolag SJ vill inte avslöja hur många resenärer som faktiskt får ersättning och inte heller sina kostnader som är relaterade till tågförseningar.

Det handlar, enligt SJ, om affärshemligheter, rapporterar SvD.

Endast 20 procent

Under 2024 var nästan 1,5 miljoner resenärer berättigade ersättning från SJ, på grund av förseningar, visar en analys från techbolaget Klimra.

Officiell statiskt visar att endast 300 000 personer har fått ersättning.

Det motsvarar omkring 20 procent av alla resenärer som varit berättigade ersättning.

– Vi har räknat konservativt så om något är den verkliga siffran nog högre, säger Klimras marknadschef Theodor Lindfors, till SvD.

LÄS OCKSÅ: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

100 miljoner kronor

Enligt analysen har det sparat SJ närmare 100 miljoner kronor under 2024.

En siffra som SJ inte vill kommentera eller redovisa underlag för.

– Vi har medvetet gjort det mycket enkelt för våra kunder att ansöka om ersättning vid förseningar. I linje med såväl den svenska som internationella standarden i resebranschen görs dock inte dessa betalningar proaktivt, uppger SJ:s kommunikatör Peter Krameus, till tidningen.

Rätt till ersättning

Reglerna för ersättning vid tågförseningar varierar beroende på flera faktorer.

- Om du reser eller ska resa med ett tåg som går en längre sträcka och blir försenad så hjälper vi dig att så snart som möjligt nå din slutdestination.

- Om förseningen är 60 minuter eller mer har du rätt att få assistans i form av förtäring och logi under förutsättning att detta är praktiskt genomförbart.

- Du har även rätt att avbryta din resa och få pengarna tillbaka.

- Om du tänker resa med ett tåg som går en kortare sträcka och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det.

Källa: SJ

LÄS OCKSÅ: Hit reser svenska folket på höstlovet

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen