Streamingjätte sänker priset – 19 kronor i månaden
2025 06 13
Streamingbolagen har höjt priser på löpande band de senaste åren.
Netflix, Max och Viaplay är bara några exempel där kunderna har kunnat konstatera högre prenumerationsavgifter.
Bland de mer uppseendeväckande höjningarna har kanske den sistnämnda stått för, som i början av 2024 blev en av de allra dyraste streamingtjänsterna.
Många kunder har också fått betala mer för att bolagen gått hårt åt folk som delar lösenord mellan hushåll.
– Det är ett väldigt mjukt budskap som kommer att börja bli tydligare och mer synligt för prenumeranter under de kommande månaderna, löd exempelvis beskedet från Max via JB Perrette på Warner Bros. Discovery, som äger bolaget, tidigare i vår.
Sänker kraftigt i sommar
Nu har dock en av jättarna på marknaden gått ut med ett mer fördelaktigt erbjudande.
Det handlar om Disney+ som erbjuder nya och återvändande prenumeranter ett standardabonnemang för 19 kronor i månaden under fyra månaders tid, det vill säga under hela sommaren och en bit in på hösten.
Priset är en kraftig sänkning och innebär att man sparar 160 kronor jämfört med ordinarie pris, skriver sajten MovieZine.
Sänkningen sker i samma veva som prestigefilmen Snövit nu blir tillgänglig på streamingtjänsten, likt Vaiana 2 som finns uppe sedan ett par veckor. Även fotboll i mängder i form av både herrarnas och damernas Champions League samt herrarnas Europa League går att se till hösten utan extra kostnad.
Erbjudandet gäller fram till och med 30 juni. Den som vill fortsätta med sitt abonnemang efter de fyra månaderna får därefter betala ordinarie pris.
LÄS MER: Disney plockar bort klassisk filmscen – “så fegt”
Gått hårt åt kunderna
Disney+ är annars ett av de bolag som gått hårt åt kunder som delar lösenord.
Från och med den här sommaren kommer streamingföretaget att ta i med hårdhandskarna, har Disneys finanschef Hugh Johnston tidigare uttryckt.
Att flera hushåll ska dela på samma lösenord kommer inte längre att vara acceptabelt och alla som "misstänks för felaktig delning” ska få möjlighet att registrera egna prenumerationer.
– Vi vill nå en så stor publik som möjligt med vårt enastående innehåll, säger Hugh Johnston till The Verge.
LÄS MER: Disney stoppar kommande storfilm – efter hatstorm
Foto: G. Carstens-Peters
Text: Redaktionen