Streamingjätte höjer priserna

2024 01 31

Krisande mediebolaget genomför en förändring.

Det gäller priserna.

– Blir en av de allra dyraste streamingtjänsterna.

Ännu en ökning

Streamingtjänsten Viaplay skapade rubriker i slutet av förra året med en chockhöjning av priserna.

En ökning på Viaplay:s totalpaket gick från 549 kronor i månaden till 699 kronor i månaden.

Nu meddelar Viaplay att man även höjer priset för det så kallade Film & Serier-paketet.

Minskat antal prenumeranter

Vid förra årets slut hade Viaplay cirka 6,5 miljoner abonnenter.

Det var ett lägre antal än målet på 6,6 – 6,7 miljoner.

– Under 2023 uppgick koncernens preliminära omsättning till 18,56 miljarder kronor med en rörelseförlust, före jämförelsestörande poster och resultat från intressebolag, på cirka 1,11 miljarder kronor, uppgav Viaplay Group i ett pressmeddelande.

Under föregående års tre första kvartal uppgick förlusten till 885 miljoner kronor.

Det innebär att bolaget backade med 225 Mkr under oktober, november och december.

De nya priserna

Det billigaste abonnemanget hos Viaplay blir 20 kronor dyrare.

Höjningen från 149 kronor till 169 kronor träder i kraft redan i mars.

– Med en ny prislapp på 169 spänn per månad blir Viaplay en av de allra dyraste streamingtjänsterna i Sverige, uppger Moviezine.

Jämförelser

Så här mycket kostar de olika streamingtjänsterna 2024:

– Netflix 99 - 179 kr i månaden.

– TV4 Play+ 59 - 549 kr i månaden.

– Amazon Prime Video 59 kr i månaden.

– Apple TV+ 99 kr i månaden.

– HBO Max 99 kr i månaden.

– Disney+ 59 - 119 kr i månaden.

Nya mål

Mediebolaget har tidigare gått ut med sina nya mål inför 2024.

– Nettoomsättningen för kärnverksamheterna förväntas uppgå till 17,2 – 17,8 miljarder kronor. Rörelseresultatet spås landa mellan minus 250 Mkr och plus 50 Mkr. Kassaflödet förväntas vara negativt 1,7 – 2,2 miljarder kronor, skrev man i ett pressmeddelande tidigare i januari.  

Viaplay Group förväntar sig att de åtgärder som vidtas kommer göra det möjligt för att leverera en långsiktig årlig försäljningstillväxt på låga till medelhöga ensiffriga procenttal.

Man förväntar sig även en leverans av tvåsiffriga rörelseresultatsmarginaler om cirka fem år och att generera ett positivt fritt kassaflöde 2025.

– Hela koncernen, inklusive de internationella icke-kärnverksamheterna, förväntas ha ett positivt fritt kassaflöde 2027.

Foto: GC. Peters

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 08

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen