Stor majoritet säger ja till Macrons krav på vaccinpass i Frankrike

2021 07 25

Frankrikes president Macron har stort stöd bland franska folket för att införa vaccinpass.

Det visa mätningar av Ipsos i Le Parisien i samband med att Frankrike nu ökar insatserna för att motverka den smittsammare och även farligare deltavarianten som lett till en ökning av smittan i landet med 150 % på en vecka.

Så här ser stödet för Macrons vaccinkrav ut enligt Ipsos mätning: 

🔸 69% säger ja till vaccinkrav för anställda inom sjukvården och äldreomsorgen. En betydande del av landets sjukvårdsanställda har så här långt avstått vaccinering.

🔸 69 % säger ja till vaccinering för skolungdomar

🔸 63 % säger ja till att upphöra med gratis PCR-test för att den vägen öka vaccineringsviljan

🔸 62 % säger ja till att införa vaccinpass för att få tillträde till publika platser inomhus

Priset för PCR-test ökar

Vaccinpasset innebär krav på QR-kod för full vaccinering inklusive dos 2, negativt test inom 48 timmar vars kostnad nu ökar eller genomgången sjukdom senaste 6 månaderna.

Frankrike har redan infört vaccinpass på följande platser:

◾Biografer

◾Museum

◾Konserter

◾Bibliotek

◾Teatrar

◾Idrottsmatcher

◾Det vill säga alla event med 50+ personer

◾Böter för företagare som inte kontrollerar att alla har vaccinpass

Rekordhög smittspridning

– Vi har en ökning i smittspridningen på 150 % senaste veckan, säger hälsominister Olivier Véran till France 24 och betonar att det är de högsta nivåerna Frankrike haft under pandemin. Orsaken är deltavarianten.

Det nya förslaget – som redan antagits av första kammaren och nu gått vidare för beslut i senaten – avser följande:

◾Restauranger

◾Kaféer

◾Shoppingcentra

◾Inrikesflyg

◾Tåg

◾Obligatorisk vaccinering för anställa i sjukvården och äldreomsorgen

Munskydd kan tas av inomhus för dessa platser om man uppvisat vaccinpass men är fortfarande obligatoriskt i butiker och kollektivtrafik.

Efter Macrons tal där han meddelade de nya kraven så ökade Frankrikes vaccinationstakt kraftigt. Flera miljoner invånare har bokat vaccintid uppger France 24 och över 300 000 vaccineras nu varje dag och landets mål att minst 50 miljoner invånare ska få dos 1 i augusti ser ut att uppnås.

ANALYS

President Macron har med andra ord stort stöd bland befolkningen för sina ökade krav på vaccinering. Syftet är att minska andelen ovaccinerade vilka bidrar till förnyad och aktiv smittspridning av viruset vilket ökar risken för nya, farliga virusmutationer.

De politiska krafter som är mot vaccinpassen är dels kommunistpartierna, dels högernationalisterna med Le Pen i spetsen. De är dock positiva till obligatorisk vaccinering rapporterar Politico.

Foto: Emmanuel Macron, FB

[yop_poll id="409"]

UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen