Skarp kritik mot regel hos Ryanair – Experten: ”Värsta jag hört”

2025 02 21

Att ta med sig sin vattenflaska ombord på flyget kan leda till en straffavgift på motsvarande 800 kronor.

Det fick Ruby Flanagan, reporter på den brittiska stortidningen Mirror, lära sig den hårda vägen när hon nyligen flög hem från Dublin med Ryanair.

Lågprisbolaget betraktade nämligen journalistens termosflaska som ett "extra bagage".

Det innebar att Flanagan behövde trycka ned den 25 pund dyra flaskan på 750 milliliter i väskan, som var tillverkad att matcha Ryanairs exakta mått för tillåten storlek, men som då blev några centimeter för stor.

Och det i sig ledde till en extra avgift på 60 pund, motsvarande cirka 800 svenska kronor, för reportern.

Annars hade hon inte fått lov att gå ombord med sitt bagage. Att hålla flaskan i handen var nämligen inte tillåtet.

– Jag fick panik. Jag hade aldrig missat ett flyg tidigare, framhåller Ruby Flanagan till den egna tidningen efter händelsen.

Experten: "Värsta jag hört"

Ryanair är kända för att kunna erbjuda låga priser på sina resor. Men bolaget har också ett rykte om sig att addera extra avgifter som ibland kan uppfattas som löjliga, och journalisten är långt ifrån den enda som råkat ut för liknande "böter".

I Storbritannien har Mirrorreporterns historia nu fått stor uppmärksamhet. En av alla som har reagerat är konsumenträttsexperten  och krönikören Martyn James.

– Jag har hört talas om några galna Ryanairavgifter under mina år, men det här är den absolut värsta, säger han till samma tidning.

Flygbolaget svarar

Ryanairs förklaring är att flaskan utgjorde ett extra bagage, vilket reportern inte hade betalat för.

– Denna passagerare försökte gå ombord med ett extra handbagage, och eftersom det inte fick plats i den tillåtna väskan var hon skyldig att betala en standardavgift, framhåller flygbolaget i ett svar.

Och Ryanair har rätt i sak. På dess hemsida finns tydliga instruktioner om vilka mått som gället för respektive bagage.

Ändå får regeln kritik. Ruby Flanagan frågar sig vad skillnaden skulle vara om hon slängt flaskan och köpt en lika stor ombord på flyget och tryckt ned den i väskan istället.

I efterhand konstaterar hon att det hade varit billigare att kasta termosen än att betala avgiften.

– Men det skulle ha varit löjligt miljöovänligt, menar Flanagan.

LÄS MER: Ryanairplan flög till "oväntad" destination – passagerare i tårar

LÄS MER: Flygbolag inför klädkod – passagerare kan stoppas i dörren 

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Jysk-butik stänger efter 25 år – lämnar staden helt

2025 04 24

Jysk stänger en av sina butiker efter 25 år.

Kedjan har under den senaste tiden gett besked om expansion till bland annat Uruguay och Marocko.

I Sverige stänger de dock nu en butik.

Jysks enda butik i Söderköping läggs ner efter 25 år – och kedjan lämnar därmed staden helt och hållet.

Det framhåller Jysk i ett pressmeddelande.

“Är tråkigt”

Det är dock inte av ekonomiska skäl som butiken läggs ner.

Jysk har fattat beslutet att permanent stänga butiken i Söderköping på grund av “begränsade möjligheter att utveckla butiksdriften”.

Kedjan har letat efter en ny lokal i området utan framgång och väljer nu att avsluta verksamheten.

– Det är tråkigt att vi behövt komma till det här beslutet men vår befintliga lokal passar varken vårt nya butikskoncept eller ger förutsättningar för den arbetsmiljö som vi vill erbjuda medarbetarna, säger regionchef Anders Ljungar.

– Därför är det nödvändigt att ta det här beslutet.

Efter 25 år

Jysk har funnits i Söderköping i mer än 25 år och har enligt egen utsago under lång tid sökt olika möjligheter för utveckling av den lokala Jysk-butiken.

Nu får kunderna ta sig till Norrköping istället.

– Nu hoppas vi att kunderna känner sig välkomna till vår butik i Mirum, Norrköping. Den butiken har vi nyligen uppdaterat för att möta både kundernas och medarbetarnas behov, säger Anders Ljungar.

Sista försäljningsdagen blir 30 september.

Marocko och Uruguay

Under våren har Jysk meddelat att kedjan expanderat till Marocko och Uruguay.

I Marocko rör det sig om två nya butiker i Casablanca, som ligger i Viva Park och Aeria Mall.

I Uruguay har en butik öppnats i huvudstaden Montevideo.

“Har varit ett mål”

Rami Jensen, VD och koncernchef på Jysk, är exalterad över expansionen.

– Att expandera till Afrika har varit ett långsiktigt mål för JYSK, och idag är vi stolta över att göra det till verklighet med våra första butiker i Casablanca, säger Jensen.

– Det är alltid speciellt att öppna nya butiker och ännu mer speciellt när det sker på nya marknader och på en ny kontinent som idag.

Läs mer ekonomi-nyheter:

Svagare Volvo-rapport än väntat - Ekonomibladet

Ny tung konkurs i bilbranschen - Ekonomibladet

Foto: Jysk

Text: Redaktionen