Flygbolag inför klädkod – passagerare kan stoppas i dörren

2025 02 04

Flera flygbolag över hela världen stramar åt reglerna för sina passagerare.

Ett av flera exempel är lågprisjätten Ryanair.

I mitten av förra månaden gick bolaget ut med att man tänker införa ett alkoholstopp för resenärer efter två drinkar – på grund av återkommande problem med stökiga passagerare.

Dessutom sände flygbolaget ett tydligt budskap när en person, som på grund av “oförlåtligt och oacceptabelt” beteende orsakade en nödlandning i Porto, stämdes på motsvarande 170 000 svenska kronor.

Vi hoppas att denna åtgärd kommer att avskräcka ytterligare störande beteende, framhöll Ryanair.

Förbjuder vissa kläder

Nu har ett annat lågprisbolag tagit saken ett steg längre.

Från och med nu kommer det råda nolltolerans för “olämpliga” kläder och tatueringar bland passagerarna.

Det är det amerikanska flygbolaget Spirit Airlines som gått fram med de kontroversiella reglerna, rapporterar Washington Post.

– Spirit menar inte att du måste bära balklänning eller smoking för att flyga. För all del, klä dig bekvämt, men bär inte något som skulle få någon att känna sig ovälkommen, som ett hatiskt, vulgärt eller pornografiskt budskap, säger Henry Harteveldt, ordförande i Atmosphere Research Group, till tidningen.

Stopp för barfota resenärer

Men det finns fler exempel på vad Spirit Airlines planerar att neka.

Att dyka upp barfota kan nu bli skäl till att flygbolaget stoppar en resenär i dörren.

Du kan också bli nekad att gå ombord om du luktar svett, förutsatt att det inte är relaterat till ett funktionshinder.

– Kom ihåg att när vi flyger så reser vi i ett offentligt utrymme. Så visa hänsyn mot andra på flygplatsen såväl som på planet, säger Henry Harteveldt.

LÄS MER: Nytt förbud kan införas på flygplan – många stör sig på det

Kvinna utan behå nekades

Spirit kommer även, likt Ryanair, att agera hårdare mot alkoholkonsumtion och stoppa folk som är märkbart berusade.

Exakt vad det är som har fått bolaget att aktivera klädkoden har inte kommenterats. Men klart verkar vara att trenden att resa i mer bekväma kläder har börjat orsaka fler konfrontationer.

Till exempel blev en kvinna som reste med flygjätten Delta bortförd från ett flygplan i Salt Lake City förra året. Anledningen var att hon påstods resa utan att ha haft en behå under sin lösa och vita skjorta.

Enligt Delta själva får man lov att neka passagerare om deras “beteende, klädsel, hygien eller lukt skapar en orimlig risk för anstöt eller irritation för andra passagerare”, står det i bolagets transportavtal.

Foto: Jeshoots.com

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen