Samma sms väller ut till svenska folket – “har inte hänt tidigare”

2025 05 23

De senaste månaderna har det rasslat in mystiska sms till svenskar.

Sedan februari har en kommun i veckan behövt gå ut och förtydliga saken för sina invånare.

Inte skett tidigare

Det handlar om falska sms som är i omlopp igen. En vanlig form av bedrägeri numera.

Men den här gången rör det sig om omständigheter som inte har setts förut. Bedragarna skriver i sina sms att de kommer från kommunen och varnar för förorenat dricksvatten, rapporterar SR.

I samma meddelande framgår det att “personal” ska skickas ut för att ta vattenprov hos hushållen.

Att den här typen av lurendrejeri nu sker på sms är ett nytt fenomen, enligt Anders Mårtensson, säkerhetschef på Nordvästra Skånes vatten och avlopp.

Tidigare har man direkt gått och knackat på dörren.

– Jag tror det är folk som vill in till äldre personer och stjäla saker där, säger han till radion.

Kan vara hybridkrigföring

Hittills har minst tolv kommuner gått ut och dementerat den falska informationen om att vattnet inte går att dricka.

Men hela landet kan drabbas. Pär Dalhielm från branschorganisationen Svenskt vatten kräver nationella åtgärder och vill se att en myndighet inleder en utredning.

Han menar att det inte går att utesluta att sms:n är hybridkrigföring från främmande makt, då vatten är en samhällskritisk och bärande funktion.

– Vi ser i medierapporteringen att det är väldigt mycket fler tillfällen nu än vad det någonsin varit tidigare, framhåller han till SR.

LÄS MER: Mobilförbud i svenskparadis – då får du 2 000 kronor i böter

"Röd varning"

Trelleborgs Allehanda har tagit del av ett av de sms som är i omlopp. Enligt lokaltidningen kan det se ut enligt följande.

– Röd varning – vatten i ert område kan vara förorenat. Hälsningar Vattenverket.

Den varningen gick ut till trelleborgare i slutet av förra månaden. Men Joakim Björklin, dricksvattenchef på Trelleborgs kommun, menar att ett riktigt sms aldrig skulle vara formulerat på det sättet.

“Röd varning” eller “Vattenverket” är ord som inte används från kommunens sida.

Joakim Björklin säger att det är uppenbart skickat “för att skapa oro i samhället”.

Jag tycker att det är oerhört störande att sånt här sker, och jag förstår inte riktigt syftet, säger han till TA.

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen