Säger nej till att arrangera Eurovision

2023 05 18

Efter Loreens vinst i Eurovision är det stort fokus på var i Sverige tävlingen ska hållas nästa år.

Stockholm, Göteborg och Malmö är tre av de möjliga alternativen men även andra städer i Sverige kan bli aktuella.

– Vill SVT prata så är vi här. Vi har ju en hamn och då kommer man väldigt centralt in i staden också, säger Örnsköldviks kommunalråd Anna-Britta Åkerlind (C), till SVT.

Är omöjligt

Den hetaste kandidaten enligt Loreen själv är huvudstaden.

Det gjorde hon klart vid en presskonferens efter segern i helgen.

– Det måste bli Stockholm, betonade Loreen.

Men nu kommer flera bakslag när det gäller ett möjligt värdskap för Stockholm avseende Eurovision 2024.

– Vi kan inte låta bli att spela en kvarts säsong bara för att det är Eurovision, säger fotbollslaget Hammarbys ordförande Mattias Fri till DN.

Han ser inte framför sig att Hammarby ska maka på sig från Tele2 Arena på grund av Eurovision.

Avicii Arena

AIK håller till på Friends Arena och AIK:s ordförande Robert Falck är även han avvisande.

– Vi har ett avtal med arenan och vill spela alla våra hemmamatcher på naturgräset på vår egen hemmaarena, betonar han för tidningen.

Avicii Arena – som tidigare kallades för Globen – kommer att vara stängd under hela 2024 då arenan ska uppgraderas, uppger SVT.

310 miljoner kronor

De negativa beskeden från flera stora arenor i Stockholm kan öka chanserna för andra städer i landet som vill arrangera Eurovision.

Det väntas bli ett stort uppsving för näringslivet och turistsektorn i den stad som får hålla i tillställningen.

– Senast Sverige tog hem Eurovision Song Contest och stod värd för spelen år 2016 skapades turismekonomiska effekter runt 263 miljoner kronor, i dåtidens pengavärde, framhåller Stockholms Handelskammare.

Det motsvarar 310 miljoner kronor 2023.

Stockholm är redo

Efterfrågan väntas bli mycket stor gällande resor, hotell och restauranger med mera i värdstaden.

– Självklart får finalen gärna arrangeras i Stockholm, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

– Stockholm har arenorna, infrastrukturen och hotellen redo för att välkomna Europas Eurovisionfans, anser han.

Sveriges värdstäder för Eurovision

1975 Stockholm – Efter Abbas seger 1974

1985 Göteborg – Efter Herreys seger 1984

1992 Malmö – Efter Carolas seger 1991

2000 Stockholm – Efter Charlotte Nilssons seger 1999

2013 Malmö – Efter Loreens seger 2012

2016 Stockholm – Efter Måns Zelmerlöws seger 2015

2024 Ännu oklart – Efter Loreens seger 2023

Foto: Corinne Cumming, EBU

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen