Så lurar Putin det ryska folket – Indoktrineringen allt sjukare

2022 05 18

Rysslands diktator har den senaste tiden tagit till allt grövre lögner och påhitt för att övertyga landets befolkning om hans falska världsbild.

Vladimir Putins grepp om rysk media har blivit ännu hårdare när diktatorn nu lagt in högsta växeln för kontrollera media fullt i sin kampanj att förvägra folket sanningsenlig nyhetsrapportering.

Enda stor propagandamaskin

Den välansedda tidskriften The Economist har gjort en kartläggning över hur Putin förvandlat ryska tidningar och TV-kanaler till en enda stor propagandamaskin för sina egna falska syften.

Det handlar framförallt om kriget i Ukraina.

Synd om Ryssland

Två teman är genomgående i den information som Putin tutat i det ryska folket.

-Kriget mot Ukraina är inget krig utan bara en särskild militär operation; en så kallad Special Military Operation.

-Det är inte Ryssland som är angriparen utan tvärtom – det är synd om Ryssland för Ryssland är det land som har drabbats.

Propagandan har förändrats

Economist har tittat extra noga på vilket budskap som vanliga ryssar tar del av när det gäller kriget mot Ukraina.

– När Putinregimen svänger om från en ganska öppen auktoritär ledarstil till en mer stängd diktatur så har propagandan också förändrats, rapporterar The Guardian.

Allt grövre lögner

Informationen till tidningsläsarna och TV-tittarna har helt enkelt övergått till allt fler och allt grövre lögner.

-- Tidigare: Ryska statsmedier har tidigare under en längre tid framhållit att Väst har varit ute efter att underminera Ryssland och Putins arbete för att skydda moderlandet Ryssland.

--Tidigare: Propagandan gick ut på att sprida passivitet, ifrågasätta sanningen och motverka politiskt deltagande.

--I dag: Ryska statsmedier har mer gått över till att mobilisera allmänhetens stöd för Putins krig genom att lura i ryska folket att Ryssland är under attack.

--I dag: Programledare och gäster i TV-programmen framhåller att den ”speciella militäroperationen” är en del av en större konflikt och det gäller att försvara Ryssland.

Aktivt deltagande

– De äldre reglerna för auktoritärt liv bryts ned och nu krävs [istället] ett aktivt deltagande, säger socionomen Greg Yudin till The Economist.

ANALYS

Ryssland har varit en tragisk diktatur under många år. Men nu har det förvärrats och situationen har definitivt spårat u ännu mer än tidigare.

Det är närmast ofattbart att en befolkning på 145 miljoner som lever så nära Sverige tutas i lögner och uppdiktade påståenden dag efter dag, vecka efter vecka i dagstidningar och TV:s kvällsnyheter med mera.

Tokig envåldshärskare

I stället för att rapportera verkligheten så sitter det en tokig envåldshärskare och tyrann och mer eller mindre dikterar för media vad de ska lura dag efter dag.

Det handlar om ett desperat och sjukt sätt att klamra sig kvar vid makten.

Nästan så man kan skatta

Det är nästan så att man kan skratta åt alltihopa som vore det en påhittade saga – om det inte vore för att det faktiskt händer på riktigt på vår planet år 2022.

Foto: N. Vorobyev

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen