Rusning efter omstritt livsmedel – burkar säljs som aldrig förr
2025 12 08
Energidryckproducenten Celsius växer så det knackar.
Från 2022 till 2023 ökade omsättningen med nästan 100 miljoner kronor.
Nu kommer nästa glädjebesked.
Framgångssagan fortsätter för Celsius som fortsatte att växa under 2024.
Under året landade tillväxten på 53,7 procent eller drygt 150 miljoner kronor, rapporterar Daglivarunytt.
Totalt omsatte bolaget 484,1 miljoner kronor 2024 jämfört med 317 miljoner kronor under föregående år.
– Vi har haft en jättefin utveckling. Hemligheten är att vi utmanar oss själva väldigt mycket med innovativa nya smaker som möter konsumenternas efterfrågan och genom att en säljkår som flyttat fram sina positioner på kort tid, säger Alex Darvishnejad, Celsius chef för den nordiska marknaden, till tidningen.
LÄS MER: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen
Omstridd dryck
Celcius energidrycker finns att köpa i nästan varje matbutik i Sverige. Samtidigt som fösäljningen av dryckerna skjuter i höjden riktas kritik mot innehållet.
En studie från Jyväskylä universitet i Finland visar på stora skillnader mellan ungdomar som använder energidryck, och ungdomar som inte gör det. De tonåringar som dricker energidryck har överlag mer skadliga levnadsvanor och sämre upplevd hälsa än andra. De lider bland annat av sömnstörningar.
I Sverige utreder Livsmedelsverket en lagstadgad åldersgräns för att få köpa energidrycker. Myndigheten överväger även andra skärpta åtgärder.
Alex Darvishnejad betonar att Celsius följer utvecklingen noggrant och berättar att bolaget aldrig kommunicerar eller delar ut burkar till personer under 18 år.
– Där har vi mer strikta regler, än det befintliga regelverket. Vi ligger steget före på det här området, det är självklart i hela vår organisation och i kommunikationen utåt mot våra konsumenter, säger han till Dagligvarunytt.
LÄS OCKSÅ: Viktig uppmaning till svenska folket inför julhandeln
Foto: I. Market
Text: Redaktionen


