Raseri mot Klarna: godkänner utan samtycke – “jag blir ursinnig!”
2025 03 24
Kundreklamationer som nekas av företag godkänns ändå av Klarna.
Det hävdar bland annat e-handlaren Cecilia Blanken.
Konsekvensen blir att kunden får behålla både varan som reklamerats samt pengarna som skickas tillbaka.
På sociala medier skriver Blankens grundare och vd att hon blir blir “ursinnig” och “aldrig vill ha att göra med Klarna”, men att man är “fast i skiten”, rapporterar Breakit.
Grundkritiken ligger i att Klarna inte upplevs ta ansvar för problemet.
– Det blir fel ibland, det fattar jag och det blir det hos oss också. Men man måste vara tillgänglig för att lösa problem och inte bara skjuta ifrån sig och låtsas som att det är någon annans bekymmer, säger Cecilia Blanken till sajten.
Klarna svarar
När en Klarnakund uppmärksammar ett fel hos betaljätten ska information samlas in från såväl konsument som handlare.
Ofta löser det sig utan problem, enligt Joel Hedin, som svarar på kritiken.
Enligt Klarna kommer man att säkerställa att man lär sig av eventuella misstag bland de miljontals köp som hanteras varje dag.
– Den stora majoriteten av ärendena löser sig enkelt och smidigt, men ibland går det fel, och det viktigaste för oss är då att ställa det till rätta. Det är precis lika viktigt för oss oavsett om det blivit fel för en konsument eller handlare, förklarar Joel Hedin för Breakit.
Jättebesked
Klarna uppmärksammades förra veckan för det stora beskedet att företaget inleder ett exklusivt samarbete med den amerikanska butikskedjan Walmart.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski jublar efter det nya beskedet. Han beskriver avtalet som ett enormt steg för bolaget.
– Det här är en game changer, säger Siemiatkowski i ett uttalande.
Har kritiserats
Betaljätten har dock till och från varit föremål även för intern kritik.
Exempelvis har det klagats på användningen av AI i konsumentärenden, där anställda hävdat att medarbetare inte manuellt får ändra “robotens” beslut.
– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter förra året.
Klarna förnekade rapporterna.
Läs mer: Klarna bekräftar – går fram med kritiserad förändring för kunderna
Foto: Rupixen resp Klarna
Text: Redaktionen