Raseri mot Klarna: godkänner utan samtycke – “jag blir ursinnig!”

2025 03 24

Kundreklamationer som nekas av företag godkänns ändå av Klarna.

Det hävdar bland annat e-handlaren Cecilia Blanken.

Konsekvensen blir att kunden får behålla både varan som reklamerats samt pengarna som skickas tillbaka.

På sociala medier skriver Blankens grundare och vd att hon blir blir “ursinnig” och “aldrig vill ha att göra med Klarna”, men att man är “fast i skiten”, rapporterar Breakit.

Grundkritiken ligger i att Klarna inte upplevs ta ansvar för problemet.

– Det blir fel ibland, det fattar jag och det blir det hos oss också. Men man måste vara tillgänglig för att lösa problem och inte bara skjuta ifrån sig och låtsas som att det är någon annans bekymmer, säger Cecilia Blanken till sajten.

Klarna svarar

När en Klarnakund uppmärksammar ett fel hos betaljätten ska information samlas in från såväl konsument som handlare.

Ofta löser det sig utan problem, enligt Joel Hedin, som svarar på kritiken.

Enligt Klarna kommer man att säkerställa att man lär sig av eventuella misstag bland de miljontals köp som hanteras varje dag.

– Den stora majoriteten av ärendena löser sig enkelt och smidigt, men ibland går det fel, och det viktigaste för oss är då att ställa det till rätta. Det är precis lika viktigt för oss oavsett om det blivit fel för en konsument eller handlare, förklarar Joel Hedin för Breakit.

Jättebesked

Klarna uppmärksammades förra veckan för det stora beskedet att företaget inleder ett exklusivt samarbete med den amerikanska butikskedjan Walmart.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski jublar efter det nya beskedet. Han beskriver avtalet som ett enormt steg för bolaget.

– Det här är en game changer, säger Siemiatkowski i ett uttalande.

Har kritiserats

Betaljätten har dock till och från varit föremål även för intern kritik.

Exempelvis har det klagats på användningen av AI i konsumentärenden, där anställda hävdat att medarbetare inte manuellt får ändra “robotens” beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter förra året.

Klarna förnekade rapporterna.

Läs mer: Klarna bekräftar – går fram med kritiserad förändring för kunderna

Foto: Rupixen resp Klarna

Text: Redaktionen


12 november 2025

Hotellkedja i konkurs – gäster över hela världen kastas ut

2025 11 12

Ett globalt semesterkaos har uppstått med tusentals turister som plötsligt blivit utsparkade från sina hotellrum.

Förra året tecknade hotellkedjan och uthyrningsföretaget Sonder, som ofta beskrivs som en konkurrent till Airbnb, ett avtal som gjorde det möjligt för gäster att boka rum via hotelljätten Marriott.

Det blev en livlina för företaget som sedan pandemin dragits med stora ekonomiska problem.

Men i dagarna lät Marriott meddela att avtalet, som skrevs för 20 år, omgående upphör att gälla.

Anledningen är Sonders “underlåtenhet att uppfylla sina skyldigheter”, rapporterar CNBC.

Folk slängs ut ur rummen

Avtalet har fått hotellkedjan att kollapsa. Sonder meddelar att företaget nu kommer att ansöka om konkurs.

Och då har dess gäster över hela världen bokstavligen kastats ut från hotellrummen.

Omedelbart.

– Jag frågade personalen om vi kunde stanna kvar till vår utcheckning klockan 11, men personalen förklarade att de bara hade fått instruktioner om att tömma byggnaden så snart som möjligt och att vi tyvärr bara hade 10 till 15 minuter, säger Patrick D’Aoust som bokat en bröllopsresa till ett Sonderhotell i Montreal, till CNN.

"Alla ombads lämna"

Även i New York har folk fått beskedet att de ska lämna sina rum mer eller mindre på en gång. Connie Yang, som betalat för en vistelse på Sonder Battery Park i miljonstaden, är en av dem.

Två dagar efter att hon anlände fick hon ett mejl om att hon måste ut senast klockan nio dagen efter.

– Anledningen som angavs var att ett licensavtal mellan Sonder och Marriott hade upphört. Hela byggnaden ombads att lämna, säger hon till CNBC och tillägger att personalen var i tårar.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Verksamma i hela världen

Sonder är verksamt i 40 storstäder över hela världen, bland annat i europeiska turistmagneter som Paris, London, Madrid och Rom.

Framför allt har företaget specialiserat sig på långtidsvistelser och därför lockat exempelvis många distansarbete.

En talesperson för Marriott säger att hotellkedjan jobbar “outtröttligt” för att hålla sig informerade om Sonders ekonomiska situation för att kunna möta gästernas behov.

Marriott kommunicerar med gäster som redan har bokat hotell i Sonder på Marriott.com och via andra Marriott-kanaler, och vi har kontakt med tredjepartsplattformar för att kommunicera med gäster som bokat via andra kanaler, säger talespersonen enligt CNN.

LÄS MER: Pensionsmyndigheten går ut med viktigt meddelande till pensionärer

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen


12 november 2025

Alla svenskar med internet uppmanas byta lösenord

2025 11 13

Den största lösenordsläckan någonsin har ägt rum.

Totalt handlar det om drygt 1,3 miljarder lösenord.

En hisnande siffra.

Och den som varit “aktiv på nätet under senaste tio åren” löper stor risk att vara drabbad av läckan, uppger TV4.

Det skulle sannolikt motsvara mer eller mindre hela det svenska folket.

"Rekommenderar alla"

Nu uppmanar internetexperten Måns Jonasson alla att börja använda en så kallad lösenordshanterare.

I praktiken innebär det att man byter lösenord till långa och unika lösenord som är mycket svåra att knäcka. De komplexa lösenorden sparas genom tjänsten och det enda lösenord du själv behöver minnas är därmed det till lösenordshanteraren.

– Så det blir inte bara säkrare utan det blir faktiskt lite enklare också. Jag rekommenderar alla att ta sig i kragen och testa att sätta igång med det där, säger Måns Jonasson till TV4.

183 miljoner från Gmail

Lösenordstölder har de senaste åren blivit allt vanligare.

Så sent som i slutet av oktober avslöjade exempelvis den australiska cyberexperten Troy Hunt att 183 miljoner unika e-postadresser från Gmail var drabbade.

Dataexperten Graham Cluley betonade då allvaret i intrånget. Inte minst eftersom lösenord på andra plattformar, till exempel Netflix, som är kopplat till e-postadressen därmed också är i farozonen.

– Med 183 miljoner e-postadresser exponerade är det möjligt att många människor kan bli inblandade i detta utan att ens inse att deras datorer har blivit komprometterade, säger Graham Cluley till Daily Mail.

LÄS MER: Pensionsmyndigheten går ut med viktigt meddelande till pensionärer

Räcker inte att byta siffra

Måns Jonasson understryker också allvaret kopplat till just Gmail och andra e-postleverantörer. Där måste du ha ett unikt lösenord som inte används någon annanstans, menar experten.

Har man blivit drabbad av läckan måste du dessutom komma på bättre lösenord än att bara byta ut en siffra eller ett tecken i koden.

– Har man däremot unika lösenord överallt så att man inte återanvänder de här lösenorden är man ju bättre rustad än 99 procent, säger Måns Jonasson.

Du kan kontrollera om din e-postadress är drabbad på hemsidan Internetkunskap genom att klicka här. 

LÄS MER: Swedbank: “Har satt tydliga spår” – tung dom om hushållen

Foto: E Ventur

Text: Redaktionen