PROFESSOR: Tre faktorer gör att risken för en ny pandemi ökat rejält

2022 01 30

Coronapandemin avtar förhoppningsvis snart men risken för en ny pandemi har ökat kraftigt.

Det framhåller nu överläkare och professor Magnus Gisslén till Sveriges Radio.

Har pågått i två år

Coronapandemin slog till med sitt första fall i staden Wuhan i Kina i december 2019 och den 31 januari 2020 bekräftades det första fallet i Sverige då en kvinna i Jönköping smittats efter en resa till Kina.

Långt över 10 miljoner

I dag har närmare 16 000 dödsfall med coronaviruset drabbat Sverige och världen över har 5,7 miljoner dödsfall registrerats med ett mörkertal som gör att det kan handla om långt över 10 miljoner enligt Institute for Health Metrics and Evaluation vid University of Washington School of Medicine.

Ökade förhoppningar

I och med att omikronvarianten nu sprids som en löpeld världen över har förhoppningarna ökat betydligt om att pandemin ska vara nära sin topp och därefter vara på väg att ebba ut till en mer säsongsbaserad farsot som man kan vaccinera sig mot regelbundet.

Ökad risk för ny pandemi

Men risken för att Sverige och världen återigen drabbas av en pandemin är betydande och har dessutom ökat konstaterar överläkare och professor Magnus Gisslén vid Sahlgrenska Sjukhuset i Göteborg.

Pandemiförutsättningarna mycket godare

– Väldigt troligt att det inte dröjer så jättelänge innan vi får en ny pandemi av något slag. Förutsättningarna för virus att sprida sig vid pandemier är ju mycket, mycket godare nu än vad det varit någon gång tidigare i historien, säger överläkare Gisslén till Sveriges Radio.

Tre olika faktorer

Han räknar upp tre olika faktorer som tyvärr talar för att en ny pandemi riskerar att inte vara så långt bort i framtiden.

Faktor 1 – Resor

– Vi har så mycket kontakter med i princip alla, säger Magnus Gisslén.

Förr i tiden gick man, därefter åkte med häst och vagn eller långsamma fartyg men i dag reser folk både privat och i jobbet med flygplan runt om i världen. Det tar bara någon dag att nå andra sidan jordklotet.

Faktor 2 – Befolkningsökning

– Vi blir bara fler människor på jorden, betonar Gisslén, för radion.

Jordens befolkning har ökat snabbt de senaste åren klargör Our World in Data baserat i England.

◾År 1800 totalt 1,0 miljarder

◾År 1850 totalt 1,3 miljarder

◾År 1900 totalt 1,7 miljarder

◾År 1950 totalt 2,5 miljarder

◾År 2000 totalt 6,1 miljarder

◾År 2021 totalt 7,9 miljarder

Faktor 3 – Djuren trängs undan

– Vi tränger ut djur och natur från deras naturliga habitat, förklarar Gisslén.

När människan pressar djuren och naturen så kan det gå snett.

– Vi exponeras på ett annat sätt från olika typer av virus och andra smittämnen som normalt cirkulerar i naturen men som människan inte kommit i kontakt med, säger professor Magnus Gisslén till SR.

Livsstilen ligger bakom

– Vårt sätt att leva nu har ökat risken påtagligt, förklarar han.

Foto: E. Hooper

Text: Redaktionen


Efterlängtade chips gör comeback – klassiker från 1980-talet

2025 01 15

Två saknade chipssorter från 2024 kommer nu att återvända till butikerna.

Det meddelar Estrella i ett pressmeddelande.

En av dem är en riktig klassiker.

– Båda gjorde kortare gästspel i fjol, och nu är det dags för dem att återta sina platser i snackshyllan, framhåller chipsjätten.

Klassiker från 1980-talet

Det handlar om populära “Dillskruvar” som framför allt gjorde succé vid lanseringen 1983 och sedan dess blivit något av en klassiker.

Från och till har den dock försvunnit från butikshyllorna, för att därefter återvända vid flera tillfällen.

Nu ska dillskruvarna förhoppningsvis bli kvar permanent.

– Genom åren har den fått trogna fans som till och med skapat en helt egen Facebookgrupp tillägnad skruvarna, förklarar Estrella och tillägger:

– Dillfavoriten är gjord av potatis som bakas, torkas och friteras för att uppnå perfekt form och krisp. Dillkryddan blir sedan pricken över i:et fulländar smakupplevelsen. Och inte nog med det, nu är skruvarna dessutom veganvänliga.

Dillskruvar och Västkustchips: Tryffel & Havssalt gör comeback. Foto: Estrella

"Limited edition"

Den andra chipssorten som återvänder är den som var en “limited edition” under våren 2024: Västkustchips Tryffel & Havssalt.

Efter att ha gjort succé under våren är den lyxiga smaken nu äntligen tillbaka och här för att stanna. Smaken av tryffel och havssalt är rik på umami och gifter sig perfekt med den milda svenska potatisen, skriver Estrella vidare.

Precis som dillskruvarna kommer även Västkustchips Tryffel & Havssalt att vara veganvänliga.

– Och certifierad med Svenskt Sigill för ett extra miljöansvar, adderar chipstillverkaren.

LÄS MER: Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

Säljs här

Dillskurvarna kommer i påsar om 80 gram och det rekommenderade cirkapriset blir 18,90 kronor.

Påsvikten för västkustchipsen blir 160 gram och kommer att kosta cirka 29,90 kronor per påse.

Chipssorterna väntas vara tillgängliga för försäljning från och med 20 januari och kommer att finnas i följande butiker och kedjor:

- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- City Gross

- Hemmakväll

- Foodora Market

- Välsorterade servicebutiker

Foto: Estrella

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen