Postnord bekräftar: Stoppar utskick

2023 06 29

Postnord har beslutat sig för att sätta ned foten.

Den senaste tiden har det svingats rejält mot Postnord – inte minst från politiskt håll.

Anledningen är att det statliga postbolaget sagt nej till att distribuera oadresserad direktreklam, rapporterar Sveriges Radio.

Utskicken innefattar bland annat tidningar, samhällsinformation och valsedlar.

Bekräftar stopp

Beslutet har kritiserats av partier och företag som menar att Postnord sviker sitt samhällsuppdrag..

Ändå väljer man att nu dra gränsen – det blir inga fler utskick av oadresserad reklam.

– Det är så kraftiga kostnadsökningar på grund av många kända omvärldsfaktorer. Vi kunde inte driva den tjänsten vidare utan att ha lönsamhet i det, säger chefen på affärsområde Brev, Andreas Viefhaus, till Sveriges Radio.

"Inte bra för demokratin"

Nu möts beslutet med stor oro. 

Möjligheten till oadresserad reklam finns dock kvar, men den är betydligt dyrare.

De som vill använda tjänsten hänvisas nu till en betydligt dyrare variant, någonting som svider rejält i kassan hos flera partier som kanske till och med måste avstå.

– Det blir dyrare. Det är inte bra för demokratin, beklagar Jan Å Johansson ,som är partiombud för Vänsterpartiet i Jönköpings län, till radion.

"ODR Exklusiv"

På Postnords hemsida beskrivs syftet med oadresserad direktreklam, så kallad ODR.

– Direktreklam utan adress delas ut till hushåll och företag. Eftersom reklamen inte skickas till någon personlig adress passar den dig som inte har en egen kunddatabas, samt dig som vill nå en helt ny målgrupp utan att behöva köpa adresser, framhåller Postnord.

Bolaget ger därefter exempel på de olika alternativ som finns att välja på.

Men i listan finns numera bara ett kvar: “ODR Exklusiv".

Det är den dyrare varianten som nu slår hårt mot partier och företag som använt sig av den tidigare modellen i stor omfattning.

Förslag om var tredje dag

En annan aktör som kritiserat Postnords förändrade distributionsvillkor är Gratistidningarnas förening och Sveriges Tidskrifter.

Deras kritik har främst gått ut på förslag om att dela ut post var tredje dag istället för varannan, vilket föreningen menar skulle hota den lokala journalistiken.

– Att distribuera tidskrifter borde ingå i postens samhällsuppdrag, sade Sveriges Tidskrifters dåvarande ordförande Helle Klein till Dagens Media i våras.

LÄS MER: Postnord vill förändra postutdelningen

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Då kan du inte bli sjuk – unik upptäckt om vinterkräksjuka

2025 10 27

Forskare vid Karolinska institutet och Linköpings universitet har gjort en stor upptäckt om vinterkräksjukan efter att ha analyserat arvsmassan från drygt 4 300 forntida individer.

I studien kan forskarna visa att vissa personer inte kan smittas av den plågsamma magsjukdomen. Detta eftersom gruppen bär på särskild genvariant.

Genvarianten beräknas ha kommit till Europa med tidiga jordbrukare från nuvarande Turkiet omkring 6 000 före Kristus. Under årens gång har genvarianten spridit sig bland befolkningen på den europeiska kontinenten.

I dag bär många européer på genvarianten. I Sverige beräknas cirka 20 procent av befolkningen ha dubbla kopior av genen – vilket enligt forskarna ger fullt skydd mot vinterkräksjuka.

– Via frågeformulär och genetiskt material från biobanker med 700 000 nutida individer såg forskarna att personer med genvarianten sällan drabbades av magsjuka, särskilt om de hade dubbla kopior – en från vardera föräldern, framhåller Karolinska institutet i ett uttalande.

Har fullt skydd

För att bekräfta sina fynd tog forskarna så kallade tarmbiopsier för att odla upp mänskliga ”minitarmar”. Tarmceller från individer med två kopior av genvarianten hade fullt skydd mot infektion med norovirus som orsakar vinterkräksjuka.

– Genom att kartlägga varför vissa mutationer uppkommer och selekteras kan vi också bättre förstå hur de påverkar vår hälsa idag, säger studiens försteförfattare Johan Nordgren, docent i medicinsk mikrobiologi vid institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper, Linköpings universitet.

LÄS MER: Sverige hyllas internationellt – ”ligger återigen före” 

FAKTA: Genen som skyddar mot vinterkräksjuka

- Genen FUT2 utgör mall för ett enzym som finns i tarmens slemhinnor. Dess uppgift är att placera sockermolekyler på cellernas yta, och det är via dessa som magsjukeviruset kan infektera cellerna i tarmen.

- Den skyddande genvarianten är trasig så att det enzym som ändå bildas inte fungerar – och utan sockermolekyler på cellytan kan inte virus ta sig in. 

Källa: Karolinska institutet

LÄS OCKSÅ: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning 

Foto: S. Sammy

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen